De vraag
Ik wil mensen helpen, maar ik durf het niet
Geachte mevrouw,
Ik heb de laatste vijf jaar veel cursussen gevolgd en de bijbehorende examens gehaald (onder andere mind body coaching, reiki, nlp practitioner, nlp master, ademcoaching). Toch kom ik er niet toe mijn kennis in praktijk te brengen, hoe graag ik dat ook zou willen doen.
Ik aarzel steeds en denk dat ik het niet kan. Ik durf er ook niet over te praten, hoewel ik weet dat ik vaak mensen kan helpen met mijn opgedane kennis. Ik weet niet wat mij tegenhoud om te doen wat ik zo graag zou willen doen: mijn opgedane kennis uitdragen en mensen helpen.
Weet u een oplossing voor mijn dilemma?
Groeten, Ton

Het advies
Beste Ton,
Hartelijk dank voor je openhartigheid. En wat jammer dat jou iets tegenhoudt om jouw opgedane kennis uit te dragen en mensen te helpen. Want diep in je binnenste weet je dat je IN STAAT BENT MENSEN TE HELPEN! Nu ‘alleen’ nog die stap zetten!
Waarom begin je niet kleinschalig? Bijvoorbeeld bij een familielid en/of een vriend. Om te ervaren dat de drempels die je opgooit meer een door jouw gecreëerde gedachteconstructie is, om je bewust te worden van misschien wel irrationele denkbeelden zoals buitensporig perfectionisme en/of faalangst. Mocht dat het geval zijn, daag jezelf dan uit middels de 3 invalshoeken van de RET-filosofie (onder andere beschreven in het boek ‘Coach jezelf in drie stappen’).
Buitensporig perfectonisme