De vraag
Hoofdpijn als ik niet werk
Geachte heer Samwel,
Ik heb erg veel last van hoofdpijn op dagen dat ik niet hoef te werken. De pijn zit tussen mijn slapen aan de voorkant van mijn hoofd en voelt aan als een soort gebonk. Ik word er zeer misselijk van. Is dit spanningshoofdpijn? En wat is hier aan te doen? Op deze manier kan ik niet echt genieten van mijn vrije tijd en tot rust komen. Ik hoop dat u tips heeft.
Bij voorbaat vriendelijk dank voor uw reactie!
Groeten van Inge

Het advies
Beste Inge,
Wanneer de pijn vooral optreedt als je niet hoeft te werken, dan kan dat een aanwijzing zijn voor een migraine achtige vorm van hoofdpijn. Ook de locatie van de pijn wijst daarop. Van deze vorm van hoofdpijn is het bekend dat deze vooral kan optreden op momenten ná een periode van vooral mentale inspanning.
Dat lijkt tegenstrijdig, je zou zeggen dat het vooral tijdens de inspanning zou verergeren, zoals bij spanningshoofdpijn bijvoorbeeld, maar juist bij een migraine achtige vorm van hoofdpijn is dat niet het geval. Je zou dus voor jezelf kunnen onderzoeken of je in de perioden dat je werkt, je voldoende rustmomenten inbouwt, of je je met je ogen of hoofd- en nekspieren niet langdurig achter elkaar fixeert (verkrampt houdt) zoals nogal eens voorkomt bij het werken aan een computer en in hoeverre rond het werk sprake is van stresserende factoren zoals bijvoorbeeld arbeidsconflicten, tijdsdruk, collegiale druk etc. Daarnaast kun je met je huisarts overleggen of een vorm van medicatie in jouw geval zinvol kan zijn om de intensiteit van de aanvallen te beïnvloeden.
Met vriendelijke groet,
Han