De vraag
Ik wil hem terug
Achttien jaar lang hadden we een fantastisch (seks)leven, maar ineens kwam daar twee jaar geleden de klad in. Mijn man wilde scheiden en is een week van huis geweest. Er volgde een tijd van pieken en dalen. Maar toen ik laatst 50 werd, heeft hij voor mij een superfeest gegeven en een prachtige ring laten maken. En nu is hij opnieuw vertrokken. Hij wil rust en houdt niet meer van me, zegt hij. Hoe krijg ik hem terug?

Het advies
Expert
Jean-Pierre van de Ven
Relaties
De enige manier om daar achter te komen, is het hem zelf te vragen. Ga naar hem toe, anders is de kans dat hij wegblijft 100 procent.
En dan verwijt hij jou straks misschien dat je geen moeite hebt gedaan, geen belangstelling toonde. Of hij schuift je zelfs de schuld van de scheiding in de schoenen.
Bovendien: zolang je praat, kun je iets aan de weet komen, bijvoorbeeld over jullie ingestorte seksleven. Had dat nou echt alleen maar met jou te maken?
Misschien is hij geschrokken van dat getal, die 50 jaar. Sommige mensen vinden dat oud en vrezen de aftakeling die daar bijhoort. Met jou heeft je man dat proces misschien opzij willen schuiven.
Als je hem toch spreekt, vraag dan meteen wat hij nou bedoelde met die mooie ring. Een afscheidscadeau? Lijkt me niet. Ringen betekenen verbondenheid. Een ring geven en dan weggaan is een beetje vreemd. Gaat het wel goed met hem?
Ook na twintig jaar kan een mens nog moeite hebben zich te binden. Ook na twintig jaar kan een mens door verlatingsangst worden overvallen. En dan liever zelf het hazenpad kiezen dan te worden verlaten. Maar ik weet het niet. Hij wel. Vraag het hem.