De vraag
Ik voel me geleefd en wil het anders – maar hoe?
Goedemorgen,
Ik zit in een kritieke fase in mijn leven en weet niet goed hoe ik verder moet. Ik ben na 15 jaar een relatie te hebben gehad weg bij mijn partner. We woonden in Frankrijk, altijd in de (schone) buitenlucht. Ik ben met wat kleren en een hond bij mijn ouders ingetrokken en had binnen 3 weken werk gevonden. Werken en slapen is echter het enige dat ik op dit moment kan. Daarnaast ben ik verliefd geworden op een ander, maar dit verloopt ook moeizaam. Het lijkt wel of alsof ik mijn frustraties op hem botvier.
Hier in Nederland moet ik ook weer van alles regelen. Ik zou graag zelf weer woonruimte willen hebben, maar ben ook nog financieel verantwoordelijk in Frankrijk totdat het huis daar verkocht is. Mijn ex heeft momenteel geen werk en ik zorg voor de inkomsten. Alleen valt het enorm zwaar om naast alle toestanden ook nog 40 uur per week in een kantoorruimte achter een computer te zitten. Ik ben gewoon elke dag bekaf. Werken en slapen is het enige waar ik aan toe kom.
Ik wil mijn leven een andere draai geven, maar hoe doe ik dat? Ik heb het gevoel dat ik nu helemaal geleefd wordt, en wil het anders maar hoe? Ik zit nog aan teveel verplichtingen vast om voor mezelf te kiezen, en ook het wonen bij mijn ouders valt me zwaar. Alleen: het kan niet anders momenteel. Hoe pak ik dit aan? Soms heb ik zin om het bijltje erbij neer te gooien.
Roos

Het advies
Beste Roos,
Je krijgt heel wat voor je kiezen. Weg bij je partner, terug naar Nederland (tijdelijk) bij je ouders, en een nieuwe baan. Dit zijn allemaal ‘life events’ die hoog scoren in de top 10 van grootste stressoren. Om je een idee te geven: overlijden van de partner of een kind staan op nummer 1, en echtscheiding op nummer 2. Verhuizen en veranderen van baan volgen niet lang daarna. Het is dus heel normaal dat je je elke dag bekaf voelt. En dan ook nog de (schone) buitenlucht en ruimte in Frankrijk missen, iets wat jou zo te horen altijd veel energie gaf.
Je wilt je leven een andere draai geven en uit het patroon stappen waarin je je helemaal geleefd voelt. Weer voor jezelf kiezen. Hoe pak je dat aan?
Allereerst is het goed dat je accepteert dat je momenteel gewoon in een hele lastige situatie zit. Zeg regelmatig tegen jezelf dat deze van tijdelijke aard is.
Ten tweede: zoek mensen op bij wie je je hart kunt luchten en schrijf dagelijks - een kwartier is genoeg - over je emoties in een schrift. Geen mooischrijverij, maar gewoon ongecensureerd neerpennen hoe je je voelt en wat je denkt. Dus als je je alleen maar moe en ellendig voelt dan schrijf je dat op! Door je hart te luchten verwerk je wat je hebt meegemaakt en meemaakt, en komt er ruimte voor ideeën die je vooruit kunnen helpen.
En dan op de derde plaats: doe elke dag iets dat je leuk vindt en dat je energie geeft ondanks al je verplichtingen, je knagende gevoel van gebrek aan tijd en je moeheid. Iets kleins dat weinig tijd kost is de ‘truc’. Bijvoorbeeld jezelf verwennen met een cappuccino als je daarvan houdt. Ga eens na welke dingen jou plezier geven en plan de direct haalbare dagelijks in. Je hebt een hond, je houdt van de buitenlucht, maak dus bijvoorbeeld een wandeling, en geef jezelf voor dat moment ‘vakantie’ van je zorgen. Richt je aandacht op wat je fijn vindt. Komen er verdrietige herinneringen of getob op, bewaar ze dan voor het moment dat je weer je hart gaat luchten in je schrift of bij anderen. Zeg op zo’n moment tegen jezelf: ‘Deze periode gaat voorbij, het is logisch dat ik me ellendig voel, maar nu tobben terwijl ik lekker buiten loop lost niks op.’
De ‘fout’ die we vaak maken is dat we direct een oplossing willen voor de (levens)vragen waarmee we zitten en we gunnen ons vaak geen rust of plezier totdat dit probleem is opgelost. Er is niks mis met dingen willen oplossen maar grotere levensvragen beantwoorden kosten tijd. Die kun je niet forceren. Juist door elke dag iets leuks te gaan doen, hoe klein ook, ‘tegen’ alle drukte in, versterk je jezelf, en bevestig je aan jezelf dat je de moeite waard bent. Zo creëer je stap voor stap ruimte in jezelf. Mettertijd komen dan de antwoorden waar je naar zocht.
Beste Roos, heel veel succes met kiezen voor jezelf,
Odette