De vraag
Ik wil de uitdaging aan gaan, maar ik ben zo moe
Beste Ursela,
Het spreekt me erg aan om jezelf te kunnen coachen op weg naar veranderingen die tot een beter leven voor jezelf leiden. Ik heb een zware burn-out gehad en ik ben gescheiden in dezelfde periode. Je kunt wel stellen dat ik zaken op gebied van werk en relaties anders moet aanpakken. Echter, ik kom de dagen nauwelijks door omdat ik zo moe ben en heb eigenlijk geen energie over om vol overgave naar nieuwe uitdagingen te zoeken… wat raad je mensen zoals ik aan?
Groet, Myrthe

Het advies
Beste Myrthe,
Een scheiding en een burn-out grijpen diep in een mensenleven. Zeker als deze twee ingrijpende gebeurtenissen ook nog eens tegelijkertijd plaatsvinden. Rust en ontspanning hebben dan ook momenteel de hoogste prioriteit. Werk daarom als eerste aan je herstel. Je vol overgave op nieuwe uitdagingen storten komt later pas.
Je gezondheid is je grootste schat en staat nu dus op de eerste plaats. Ontspan en kom tot rust: slaap zoveel mogelijk, eet gezond en op gezette tijden, doe dagelijks je ontspanningsoefeningen (bijvoorbeeld yoga/meditatie) en neem tijd voor lichaamsbeweging. Onderneem fijne dingen met familie/vrienden en oefen een hobby uit die je leuk vindt en waar je vrolijk van wordt.
Als je eenmaal het gevoel hebt dat je weer wat bent aangesterkt, dan kun je je eens gaan oriënteren op je ontwikkelingsmogelijkheden zoals bijvoorbeeld stressmanagement, je persoonlijke ontwikkeling, uitbreiding van je sociale netwerk en/of loopbaanopties. Ook kun je je langzamerhand gaan concentreren op mogelijke werkzaamheden en je afvragen of er specifieke competenties zijn waar je aan wilt werken.
Voor later is het belangrijk dat je je hart laat spreken én je een leven leidt en werk doet dat je veel vreugde en voldoening geeft. Een leven met (eventueel) een ander levenstempo in combinatie met voldoende lichaams/ontspanningsmomenten.
Myrthe, ik gun je alles goeds van deze wereld en een leven in rust en harmonie.
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg