De vraag
Ik wil anderen leren vertrouwen
Dag Arnold,
Rond mijn 24ste kwamen in een jaar tijd steeds meer verdrongen herinneringen aan mijn vroege jeugd terug. Ze verklaarden direct en indirect waarom ik altijd zo terughoudend ben in het aangaan van vriendschappen. Waarom ik nooit een relatie of sekspartner durf te hebben. Waarom ik zo weinig van mezelf durf te laten zien en niet goed tegen teveel aandacht kan.
Tot die tijd verschuilde ik me figuurlijk altijd achter een muurtje en stootte daardoor onbewust mensen die te dichtbij kwamen van me af. Dat leverde uitsluitend op in alle zogenaamde vriendschappen die ik dacht te hebben. Alleen mijn ouders leek ik te kunnen vertrouwen. Maar ook deze zekerheid viel op mijn 24ste weg door de hervonden herinneringen.
Door psychotherapie leerde ik om weer in contact met mijn gevoel te komen en ben ik over een tweede zware depressie heen gekomen. Sinds een paar jaar kan ik van het leven genieten als nooit tevoren. Maar op het gebied van vriendschap en relaties laat mijn leven nog veel te wensen over. Hoe kan ik leren om anderen voldoende te vertrouwen, (of mezelf voldoende te vertrouwen in omgang met hen) om een betekenisvolle relatie/vriendschap aan te gaan?
Vriendelijke groeten van Glimlachje

Het advies
Arnold van Emmerik
Trauma deskundige
Beste Glimlachje,
Als je vertrouwen in anderen zo ernstig is geschonden als jij dat beschrijft, is het denk ik niet zo eenvoudig om daar op heel korte termijn verandering in aan te brengen. Het moet echter in principe mogelijk zijn om verbeteringen te bereiken op het gebied van vriendschap en relaties, en het lijkt me zeer de moeite waard om het te proberen. Voor de meeste mensen zijn vriendschap en relaties immers erg belangrijk, net als voor jou. Ik kan me voortellen dat dit een gemis voor je is, ondanks dat het op andere gebieden kennelijk al langere tijd weer erg goed met je gaat.
Het geeft hoop dat je goede ervaringen hebt met psychotherapie, je beschrijft dat dit je eerder erg heeft geholpen. Misschien is het daarom een goed idee om contact op te nemen met je eerdere behandelaar (of via de huisarts met een nieuwe behandelaar in bijvoorbeeld een eerstelijnspraktijk of ggz-instelling) en te bekijken of het mogelijk is om je wens tot onderwerp van een nieuwe (of vervolg-)behandeling te maken.
Met vriendelijke groet,
Arnold van Emmerik
Plusabonnees konden vragen stellen over het onderwerp ‘Verder na een crisis’, aan trauma-expert Arnold van Emmerik. Arnold van Emmerik schreef samen met Ed Berretty het boek Leven met een trauma, Bohn Stafleu van Loghum