De vraag
Ik wil van mijn narcistische trekjes af
Mijn ouders zijn narcistisch en ik heb zelf ook narcistische trekjes. Ik kan me moeilijk inleven en ik heb de neiging om me nogal neerbuigend over anderen uit te laten. Dat heeft me al meerdere relaties gekost. Nu staat mijn huidige relatie op springen. Kan therapie me helpen?

Het advies
Expert
Martin Appelo
Narcisme
Dapper dat je deze vraag stelt. Het getuigt van zelfreflectie en de bereidheid om ‘de fout’ bij jezelf te leggen. Dat zijn in elk geval geen narcistische kenmerken! ‘Moeilijk in anderen inleven’ en ‘neerbuigend doen’ zijn dat wel. Gelukkig is het heel goed mogelijk om hier iets aan te veranderen.
Bijvoorbeeld met behulp van schematherapie (SFT) en Mentalization Based Treatment (MBT). In schematherapie leer je om je narcistische neigingen en je wens om op een gelijkwaardige manier wederkerig met anderen te zijn onder te brengen in verschillende ‘scripts’. Vervolgens leer je vanuit het gewenste script het ongewenste script te controleren.
MBT gaat over leren mentaliseren: je verplaatsen in de belevingswereld van de ander. Hoe kom ik over? Wat betekent dat voor de ander? Vervolgens leer je om daarmee rekening te houden en meer wederkerig te communiceren.
Beide therapieën hebben een bewezen positief effect op narcistische problematiek. In mijn boek (H)echt niet beschrijf ik een methodiek die op deze therapievormen gebaseerd is. Kijk voor een therapeut op register-mbt.nl of schematherapie.nl