De vraag
Ik was getuige van een moord
Beste Jolet
Een tijdje geleden vond er voor mijn ogen een moord plaats. Ik heb de dader goed bekeken: zijn postuur, kleding, haardracht en gezicht. Maar ik kan die informatie niet meer terugvinden in mijn geheugen. Ik zie slechts nog vage beelden. Dit vind ik frustrerend en het maakt mij onzeker. Binnenkort moet ik voor de rechtbank getuigen en ik wil zeker weten dat ik het juiste vertel. Ik denk erover om onder hypnose te gaan, in belang van het onderzoek. Doe ik hier goed aan?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet:
Hypnose raad ik af. De kans is namelijk groot dat u daardoor nepherinneringen krijgt. De beste methode om echte informatie uit uw geheugen naar boven te halen is ‘cognitief herinneren’. Dat gaat als volgt: maak een heel gedetailleerd verslag van alles wat u zich herinnert uit het uur waarin de moord plaatsvond. Het gaat erom dat u elk onbelangrijk detail terughaalt. Zoek naar alle concrete dingen die u zag en hoorde. Schrijf het verslag op de computer, zodat u steeds nieuwe herinneringen kunt toevoegen. Zo focust u op alle ‘onbelangrijke’ informatie die in uw geheugen is opgeslagen. Als bijverschijnsel van die onnozele details kan plots óók het plaatje van de dader weer tevoorschijn komen.
Hoe harder u gericht zoekt naar bijvoorbeeld zijn haarkleur, hoe kleiner is de kans dat u zich die weer herinnert. Bovendien werkt het geheugen minder goed als u gespannen bent. Relativeer daarom uw verantwoordelijkheid: u kunt niet meer doen dan uw best. Tot slot: al voelt u zich niet helemaal zeker over uw herinneringen, ze kunnen tóch kloppen. Uit onderzoek is gebleken dat de mate van zekerheid niets zegt over de juistheid van een herinnering.