De vraag
Ik voel mij ongemakkelijk bij mijn nieuwe baas
Ik werk in een snackbar erg nauw samen met de baas. Nu is er sinds kort een nieuwe baas (Chinees) en ik voel me vaak erg ongemakkelijk. Ik weet: het is van beide kanten wennen, maar ik heb het gevoel dat ik het niet aankan. Ik ben niet gauw nerveus te krijgen, maar nu heb ik niet veel nodig om over de top te gaan. Ik huil nu ook erg snel, bijvoorbeeld als ik aan de vorige situatie denk. Ik ben bang dat ik het niet volhoud. Wat kan ik het beste doen?
Groeten van Mariposa

Het advies
Beste Mariposa,
Geen leuke situatie! Ik schrik er ook van dat je snel huilt. Is het werkelijk alleen de situatie op het werk of is er meer aan de hand? Wat maakt je daar zo ongelukkig? Is het alleen het verlies van de oude, leuke situatie? Praat daar vooral met iemand over! En zoek alternatieven als je het daar echt niet meer leuk vind! Je MOET nergens blijven…
Je geeft nauwelijks informatie wat de Chinese baas zoal doet en wat vooral vervelend is. Inderdaad is het soms erg wennen met andere culturen en begrijpen we elkaar over en weer heel slecht. Dingen die wij gewoon vanzelfsprekend vinden zijn voor andere culturen helemaal not done en omgekeerd geldt hetzelfde. Dat kan bijvoorbeeld gaan over oogcontact of kleine vriendelijke praatjes – wij vinden dat vanzelfsprekend maar anderen misschien niet.
Met leden van onze cultuur delen we ook een idee hoe wij acties en de communicatie van anderen moeten begrijpen en interpreteren. Maar wij weten dus niet hoe wij het doen en laten van mensen uit andere culturen moeten interpreteren. Wat betekent bijvoorbeeld ‘geen oogcontact maken’ of ‘geen privé gesprekken voeren’? Dat hij/zij mij niet mag of dat hij/zij vanuit zijn achtergrond bijvoorbeeld denkt dat zulk gedrag niet hoort en onbeleefd is?
Om in jouw geval iets meer van je baas te begrijpen kun je bijvoorbeeld op het internet naar informatie zoeken over de Chinese cultuur en gewoontes. Dat kan je enige inzicht geven in hoe hij dingen bedoeld en waarom hij iets doet. Misschien kun je het dan al iets makkelijker verdragen. Toon je ook voorzichtig geïnteresseerd over zijn achtergrond: stel ook zo nu een dan een vraag – niet teveel en niet meteen te nieuwsgierig – probeer hem aan de praat te krijgen over zichzelf.
Maar blijf je grenzen trekken – ga op tijd weg voordat je overspannen raakt.
Veel groeten en sterkte,
Ulrike
Heeft u een conflict met een collega, en vraagt u zich af hoe u dat kunt oplossen? Afwachten, een bemiddelaar zoeken, grenzen stellen? Plusabonnees konden in maart 2007 hun voorleggen aan Ulrike Wild, trainer, adviseur en coach bij Schouten & Nelissen.