De vraag
Ik vind dingen pas leuk als ik er goed in ben
Dag Caroline en Odette,
Bijna alles wat er op mijn pad kwam, dat kon ik gewoon meteen. Sportief (hoogste niveau), VWO gedaan, en ik ben muzikant. Ik heb mezelf piano en gitaar aangeleerd. De enige momenten waarop ik nu nog zo kan presteren is als ik iets voor iemand anders doe. Als ik alleen op mijn kamer zit krijg ik het zelden voor elkaar om eens lekker piano te gaan studeren, of om zelfs de afwas te doen.. Ik verlang er weer naar dat ik het gewoon leuk vind wat ik doe, en dat ik het niet doe omdat ik weet dat ik het goed kan, en dat ik moet presteren. Uiteindelijk is dat wel het doel, goed ergens in zijn.
Ik wil alles leren (nieuwe instrumenten, salsa dansen, Frans, Spaans) maar heb niet de rust om er al plezier uit te halen terwijl ik het nog NIET kan. Ik ben hoogbegaafd, en mijn perfectionistische kant overheerst de laatste tijd. Ik studeer aan het conservatorium.
Vraag: In jullie ‘promo-verhaaltje’ hadden jullie mij bij ‘lichter leven, meer bereiken’. Hoe denken jullie mij in dat proces te kunnen helpen?
Alvast ontzettend bedankt,
Tom Jansen

Het advies
Beste Tom,
Wat een cadeau dat je zoveel talenten hebt en zo’n alleskunner bent. Zo te lezen heb je dat al van jongs af aan. Ooit is het ergens begonnen met de lol die je ervoer om iets nieuws te leren en je eigen te maken. Gewoon omdat je er zin in had en niet omdat je er iets mee moest presteren of bewijzen voor jezelf of anderen. Kun je je die tijd nog herinneren?
Als vervolgens blijkt dat alles wat je leuk vindt je vrij makkelijk afgaat, geeft dat natuurlijk voldoening en waarschijnlijk ook de nodige complimenten uit je omgeving. Maar daar loert wel een gevaar. Er is namelijk altijd sprake van een spanningveld tussen dingen spontaan doen omdat we ervan houden en iets doen omdat je een doel hebt en/of er waardering mee oogst.
Op deze manier steeds doelgericht bezig zijn kan een hoop weghalen van de pure blijdschap die aanklooien met muziek je kan geven. Het aanvankelijke cadeau van veel kunnen en veel dingen leuk vinden, wordt dan een eis dat je alles MOET kunnen. Je snapt: weg lol, weg puur muziek maken (of iets anders) om het muziek maken zelf. Terwijl iets doen enkel en alleen omdat je ervan houdt nou juist zoveel werkelijke vervulling geeft en helpt ergens goed in te zijn!
De perfectionistische kant waarover je schrijft heeft dus in de loop van jouw leven de overhand gekregen. Er is niks mis met perfectionisme, die helpt je door te zetten en gedisciplineerd iets te doen. Maar als het de overhand krijgt, verkramp je. Zoals je zelf schrijft: pas als ik het KAN heb ik de rust om er plezier uit te halen.
Vandaar mijn advies: neem je levensgenieter weer meer aan boord, die kant van jou die er vroeger was en die gewoon puur voor de lol iets wil doen. Vraag je tevens af: waartegen beschermt mijn perfectionistische kant mij eigenlijk? Tegen een gevoel van niet goed genoeg te zijn als je niet presteert? Ben je pas een waardevol mens wanneer je ergens in uitblinkt?
Volgens mij schuilt er ook een heel creatieve geest in jou die het weinig uitmaakt wat je presteert, en die op dit moment aandachtig meeleest. Zet die volgende keer dat je gaat spelen eens achter de piano met het motto: ‘Ook als ik iets nog niet kan MAG ik ervan genieten.’ Misschien vindt deze kant van jou het stiekem ergens heerlijk om eens expres wat toetsen mis te slaan…
Beste Tom, veel creativiteit en experiment gewenst,
Odette Meyer
Training Leer loslaten
Training
Training Leer loslaten
• Leer accepteren in plaats van vechten
• Leer de controle los te laten
• Leer te leven volgens je waarden
Bekijk de training
Nu maar
79,-