De vraag
Ik sta meteen in vuur en vlam door een leuke man
Hoi Ursula,
Ik heb sinds drie jaar een relatie waar ik me gelukkig in voel. Ik ben nog steeds verliefd en hou gigantisch van mijn partner. Op relatiegebied ben ik altijd zo geweest: altijd erg gelukkig, verliefd, houden van enzovoort.
Toch is er iets wat mij elke keer weer opvalt en verbaasd. Als ik aandacht krijg van een leuke man, kan ik daar moeilijk mee om gaan. Ik raak een beetje verliefd. De verliefdheid is echter niet te vergelijken met de liefde tegenover mijn partner. Ik denk dan enkele dagen geregeld aan de betreffende persoon. Ik word hier erg moe van. Ik vind dit niet leuk voor mijn partner en het is ook erg vermoeiend voor mij zelf!
Ik ben een wat onzeker en labiel persoon, dus daar zal het wel mee te maken hebben. Ik wil deze vraag graag aan jou als prof stellen: waar komt dit gekke gedoe vandaan? En: wat kan ik er tegen doen?
Alvast hartelijk dank!
Puck

Het advies
Beste Puck,
Allereerst gefeliciteerd met je gelukkige relatie! Dat moet je een geweldig gevoel geven!
Een gevoel van rust, van innerlijke vrede! Toch kun je nog wel eens in ‘vuur en vlam’ staan voor een ander, althans voor de aandacht van een ander, zo schrijf je. Een ‘gedoe’ waarbij je je afvraagt waar dat vandaan komt.
Om te beginnen mag ik wel stellen dat ieder mens aandacht op prijs stelt, ieder mens vindt het fijn om met aandacht omringd te worden. Daarin vorm je echt geen uitzondering. Wel zou het zo kunnen zijn dat jij, vanuit een wankelbaar en onzeker gevoel, extra gevoelig voor aandacht bent. Waar dát vandaan komt, dat alleen kun jij beantwoorden. Vraag je daarom eens af of je je in je jongere jaren misschien wel teveel alleen hebt gevoeld, je je teveel achtergesteld hebt gevoeld. En/of dat eventueel in het heden ook nog het geval is.
Tot welk inzicht je ook komt, om jezelf minder gevoelig te laten worden voor de aandacht van anderen, is het goed aan je gevoelens van onzekerheid te werken. Méér zelfvertrouwen, dát komt je alleen maar ten goede. Ga daarom altijd uit van je sterke kanten, je mooie eigenschappen, van al jouw pluspunten, van datgene waar je trots op bent. Grossier in complimenten over jezelf en werk dagelijks met positieve affirmaties. En verder, geniet gewoon van alle aandacht die je krijgt!
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg