De vraag
Ik moet kiezen tussen mijn vriendin en mijn ex
Na een relatie van anderhalf jaar is mijn verliefdheid over. Ik mis het gevoel dat het perfect is en dat we voor elkaar gemaakt zijn. Sinds kort heb ik weer contact met een ex-vriendin.
We zijn destijds uit elkaar gegaan omdat we niet klaar waren voor een serieuze relatie. Nu hebben we het supergezellig en heb ik het gevoel dat ik verliefd op haar ben. Hoe kan ik kiezen tussen mijn huidige liefde en mijn ex?

Het advies
Expert
Jean-Pierre van de Ven
Relaties
Feitelijk heb je al gekozen. Je gaat duidelijk voor een leven zonder serieuze relaties. Telkens als je namelijk het voorstadium van een relatie, de dolle verliefdheid, achter je hebt gelaten, verzin je een reden waarom je niet verder kunt met iemand. De vorige keer was dat: ik ben er niet klaar voor, deze keer is het: ik mis het gevoel dat het perfect is.
De vraag is of je ooit ‘klaar’ zult zijn voor een serieuze relatie. En perfecte relaties bestaan niet. Als je daarover fantaseert, ben je waarschijnlijk bang om je te hechten.
Je bent zeker niet de enige die het doodeng vindt om volledig voor iemand te gaan. Stel dat die ander wegloopt? Dan blijf je alleen achter, met je liefde. Dus loop je zelf maar als eerste weg.
Gelukkig kun je leren om je echt te verbinden aan een ander. Dat komt inderdaad neer op kiezen. Maar anders dan je nu denkt, moet je niet kiezen tussen twee vriendinnen. Je moet kiezen tussen gaan voor een ander en gaan voor jezelf.