De vraag
Ik sluit me af voor mijn vriendin
Zelf verlang ik naar intimiteit, maar of mijn partner staat er niet voor open, of ik kan mezelf heel moeilijk bloot geven. Zodra mijn vriendin intiem wil zijn met mij, (intimiteit delen) voel ik wel degelijk gevoelens in mijn buik, hart en lijf, maar kan toch op veel momenten daarvoor niet openstaan. Op een af andere manier voel ik wel, maar kan (of wil) er niet aan toe geven. Net alsof ik mezelf dan afsluit voor haar, terwijl ik juist heel graag wil openstaan voor haar.
Ook als zij niet kan openstaan, wil ik het juist weer meer.
Delen wij dezelfde gevoelens en op het goede moment, staan wij niet te ver van elkaar?

Het advies
Ik krijg het idee dat de bereidheid er wel is om je voor elkaar open te stellen, maar dat er desondanks iets is dat jullie tegenhoudt. Je hebt het onder meer over een verkeerde timing. Als de intimiteit wil delen staat de ander daar net op dat moment niet open voor. Dat kan natuurlijk. Je partner kan bijvoorbeeld moe zijn of zelf ergens mee zitten, of andersom.
Idealiter wil je natuurlijk intimiteit met je partner delen op het moment dat je daar behoefte aan hebt, maar gebeurt het vaak dat je partner op die momenten er niet open voor staat dan moet je iets anders verzinnen. Je kunt dan een vast tijdstip prikken waarop je bijvoorbeeld met elkaar gaat praten over wat je bezighoudt of heeft gehouden. Bijvoorbeeld elke vrijdagavond. Dat klinkt misschien rationeel, maar toch kan dat heel goed werken.
Beide partners kunnen zich er dan op voorbereiden en weten wat er van hen wordt verwacht: een luisterend oor en/of het praten over gevoelens en gedachten. Merk je dan dat er op dat moment toch iets is dat je tegenhoudt om je gevoelens te delen dan is het geen kwestie van verkeerde timing meer. Het is dan iets in jezelf. Vanaf mijn positie kan ik natuurlijk niet zien wat dat is. Het kan zijn dat negatieve ervaringen uit het verleden je dwarszitten. Iemand heeft je gekwetst en het gevoel gegeven dat je je beter maar niet kwetsbaar op kunt stellen.
Probeer ook eens na te gaan wat je precies denkt over anderen. Heb je geleerd dat je anderen kunt vertrouwen? Of denk je negatief over anderen en heb je het gevoel dat ze je, als het er op aankomt, in de steek laten? In dat geval moet je gaan beseffen dat je partner een uniek individu is en dat het niet fair is je partner af te rekenen op wat mensen in jouw verleden hebben gedaan.
Het kan ook zijn dat je niet goed hebt geleerd om je gevoelens onder woorden te brengen. In dat geval geldt: oefening baart kunst. Het kan daarbij helpen om gevoelens en gedachten eerst eens op te schrijven. Dat haalt ook de stoom van de ketel op momenten dat je partner niet open staat voor je gevoelens. Later kun je dan eventueel aan je partner laten lezen wat je hebt opgeschreven en heb je een mooie ingang voor een gesprek.