De vraag
Ik moest huilen tijdens een sollicitatie
Onlangs had ik een sollicitatiegesprek waarin diep werd ingegaan op mijn persoonlijkheid. Tijdens het gesprek moest ik mijn best doen niet emotioneel te raken. Hoe komt dat en wat kan ik eraan doen? Het is niet dat ik bang ben. Ik wil mezelf juist constant ontwikkelen en grijp elke kans aan, ook al ben ik daar van tevoren nerveus over.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Mensen die zich heel graag willen bewijzen raken meer in stress bij een sollicitatie dan mensen die alleen inhoudelijk in de nieuwe baan geïnteresseerd zijn. Zou het kunnen dat u bang bent om ‘door de mand te vallen’? Veel prestatiegerichte mensen hebben deze angst – ze zijn bang dat ‘ineens’ blijkt dat ze niets waard zijn. Eigenlijk weten ze best wat ze wel en niet kunnen, maar ze worstelen met een diep weggestopte onzekerheid over wat ze als mens waard zijn (hun persoonlijkheid dus).
Het helpt vast als u zichzelf geruststellend toespreekt; denk aan wat u weet dat u kunt. Emoties tijdens een sollicitatie zijn trouwens helemaal niet zo slecht. Een koude kikker wekt veel minder sympathie op.