De vraag
Seksuele intimidatie door een collega
Beste Jolet,
Vorig jaar heb ik, een getrouwde vrouw, een tijd veel te veel aandacht gegeven aan een getrouwde collega. Nadat ik daarmee was gestopt begon hij veel interesse in me te tonen. Daar ben ik nooit op ingegaan. Op advies van mijn moeder en man negeer ik zijn signalen. Ik kleed me preutser en neem steeds andere routes naar mijn werk om hem te vermijden. Toch blijft hij me seksueel lastigvallen. Het is alsof hij een strijd levert. Ik praat er op het werk met niemand over, ik wil niet worden uitge­lachen. Bovendien is hij dik met de baas. Hoe zorg ik dat dit stopt?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet Plomp:
Geneer u niet, dit komt vaak voor en kan veel stress geven. Het lijkt me tijd voor actie. Als uw werkgever een vertrouwenspersoon heeft, kan die u helpen. Maak een lijstje met de ongewenste gedragingen van deze man, zoals persoonlijke mailtjes, seksuele grapjes, aanrakingen, complimenten, achternalopen op straat.
Op arboportaal.nl staan voorbeelden. Spreek met hem af, leg uw lijstje op tafel en zeg dat u wilt dat hij daarmee stopt. Neem iemand mee die u vertrouwt, om het gesprek in goede banen te leiden (een collega of de vertrouwenspersoon). Stopt hij niet, dan is het zaak om ‘een dossier op te bouwen’: bewaar de mails en noteer wat hij doet. Als de last aanhoudt, moet u echt met dat dossier naar uw baas gaan of naar personeelszaken.
Misschien doet hij dit uit boosheid over uw afwijzing, maar het is mogelijk dat hij echt wanhopig verliefd is. In het laatste geval zal het tonen van compassie helpen om hem over te halen tot normaal collegiaal gedrag. Geef eerlijk toe dat u hem destijds heeft aangemoedigd , maar blijf vastbesloten zeggen ‘Ik heb daar spijt van, ik wil niks met je, hou hiermee op.’ Houd vol! Uw werkgever is er wettelijk verantwoordelijk voor dat u ongestoord kunt werken.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp