De vraag
Ik schaam me omdat ik niet werk
Beste Jolet
Ik heb geen werk buitenshuis; ik zorg voor het huishouden en voor mijn twee opgroeiende kinderen. Ook leef ik van een uitkering. Daar schaam ik me zo voor dat ik erover lieg tegen anderen. Soms zou ik wel een betaalde baan willen, maar ik vrees dat ik het niet kan combineren met het huishouden. Verder heb ik nooit een beroep geleerd, dus doe ik er niets aan. Hoe breek ik hieruit?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Ik krijg het gevoel dat u zich een beetje gevangen bent gaan voelen thuis – alsof onzekerheid u tegenhoudt om werk buiten de deur te zoeken. Klopt het dat u weleens zou willen proberen of werken u bevalt? Mij lijkt dit wel een goed idee. Uw onzekerheid is goed te begrijpen – alle mensen die een tijd niet gewerkt hebben, vragen zich af of ze het wel aankunnen. Begin heel voorzichtig, bijvoorbeeld met schoonmaak- of oppaswerk voor twee ochtenden in de week. Mocht u er ál te zenuwachtig van worden, dan adviseer ik u om daarvoor extra begeleiding te vragen. Dat kan misschien via het uwv, maar u zou ook de huisarts kunnen vragen om een verwijzing naar een eerstelijnspsycholoog. Werken kan gezellige contacten opleveren en u zult er misschien ook meer zelfvertrouwen door krijgen. Wat u ook kiest – werken of niet –, ik hoop dat u zichzelf kunt accepteren zoals u bent.
Elke maand behandelt psycholoog Jolet Plomp persoonlijke lezersvragen. Deze vraag is gepubliceerd in Psychologie Magazine, januari 2008