De vraag
Ik mis mijn oude collega’s
Hallo Rinze,
Ik heb tien jaar bij dezelfde werkgever gewerkt. In september van dit jaar is mijn functie naar het andere kant van het land verhuisd en moest ik noodgedwongen op zoek naar een andere baan. Die heb ik vrij snel gevonden in dezelfde branche. Ik vraag me echter vanaf het begin af of dit wel de juiste keuze is geweest, ik heb nu nog steeds contact met mijn vorige werkgever alleen nu een klant-leverancier relatie.
Regelmatig springen de tranen me in de ogen als ik oud-collega’s spreek en ik ga met tegenzin naar mijn werk, wat ik nooit gehad heb. Moet ik op zoek naar een andere baan in een andere branche omdat deze te dicht bij mijn vorige werkgever staat? Of maakt dat geen verschil en blijf ik het sterke gevoel van heimwee toch houden en moet ik me hier maar gewoon over heen proberen te zetten? Ik krijg steeds vaker het gevoel dat ik dit niet langer meer volhoudt en loop met het idee om maar gewoon ontslag te nemen, maar of dat wat oplost?
Vriendelijke groet,
Kim

Het advies
Dag Kim,
Het is inderdaad de vraag of ontslag nemen iets oplost. Het klinkt alsof je met name wordt geconfronteerd met wat geborgenheid voor jou betekent. Die geborgenheid heb je zo te horen bij je oude werkgever mogen ervaren, tot het moment dat daar radicale verandering in kwam. Nu is er met geborgenheid niets mis, maar je weet ook dat als het plotsklaps verstoord wordt, je waarschijnlijk ook iets met de andere kant moet. Net zoals gevoelens van heimwee ook een open uitnodiging zijn om het oude huis in een ander daglicht te gaan zien en zo de heimwee af te zwakken en op den duur onschadelijk te maken.
Wat vaak helpt in dit soort situaties is om een afspraak met jezelf te maken, om gedurende een bepaalde tijd helemaal voor de nieuwe situatie te gaan, om vervolgens aan het einde van die periode te bekijken of er dan nog wat over is van je oude gevoelens. Dus, in jouw geval, hoe zou het zijn om jezelf een jaar lang helemaal te verbinden met je nieuwe werkomgeving, ruimte te maken voor andere mensen en bedrijven en dan nog eens de balans op te maken? Ik denk dat je wel eens verrast zou kunnen zijn door de resultaten.
Succes ermee!
Rinze
• Veranderingscoach Rinze Terluin nodigt u uit op een nieuwe manier te kijken naar grote veranderingen in uw leven. Neem ook een kijkje op de website van veranderingscoach Rinze Terluin www.loslaten.nl