De vraag
Ik los steeds problemen van anderen op
Beste Ursula,
Ik ben altijd erg oplossingsgericht bezig en neem gauw verantwoordelijkheden van anderen over. Hierdoor ga ik soms over mijn eigen grenzen.
Groet, Marleen

Het advies
Beste Marleen,
Hartelijk dank voor je mail. Erg oplossingsgericht denken en je verantwoordelijk voelen, dat zijn mooie eigenschappen. Echter, als je daardoor over je eigen grenzen heengaat, dan voelt dat niet goed.
Wat kun je daaraan doen?
Je kunt leren je gedachten om te buigen. Waarom zou je immers altijd de oplossing moeten bedenken? Anderen kunnen dat zeker ook goed. Kijk eens wat er gebeurt als jij ‘niets’ doet. Je zult zien dat ook zonder jou het ‘probleem’ wordt opgelost. Zo niet, dan kun je altijd nog bijspringen. Bovendien geef je, als je dit kunt loslaten, anderen meer zelfvertrouwen én krijg je met de ideeën van anderen nieuwe invalshoeken en gezichtspunten aangereikt. Immers, er bestaat niet één methode en/of waarheid!
Een doel is op verschillende wijzen te bereiken. Dus, ik zou zeggen, sta open voor de creatieve inbreng van anderen, want twee weten meer dan één. En accepteer dat een ieder zijn eigen methode heeft, een methode die zeker niet onderdoet voor die van jou. Mocht je toch graag de vinger aan de pols houden, dan kun je er alsnog voor kiezen kleine aanwijzingen te geven om op die manier je invloed uit te oefenen.
Marleen, ik hoop van harte dat het jou lukt jouw grenzen te bewaken. Wie weet reikt de RET-filosofie (onder andere beschreven in het boek ‘Coach jezelf in drie stappen’) jou daarbij nog wel waardevolle informatie aan.
Ik wens jou de geest- en wilskracht toe om meer ‘achterover te leunen’.
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg