De vraag
Ik kom niet in het reine met mijn besluit
Beste Jolet,
Na mijn zwangerschapsverlof kon ik niet terug naar mijn eigen functie. Er ontstond ook ook een conflict over het aantal uren dat ik zou werken. Door lichamelijke problemen kwam ik in de Ziektewet, mede doordat dat conflict me een ernstige depressie bezorgde.
Uiteindelijk besloot ik het voorstel van mijn werkgever te accepteren – ik keer niet in mijn oude functie terug, maar ik heb wel het aantal uren dat ik wilde. Ik besloot om niet voor mijn recht te gaan vechten omdat het niet makkelijk is een nieuwe baan te vinden. Maar nu heb ik veel moeite om gevoelsmatig achter deze beslissing te staan. Hoe ga ik hiermee om?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet Plomp:
Het is verstandig dat u zoekt naar een andere houding, want die kan uw gevoelens verbeteren. Er zijn verschillende oplossingen. Leg het naast u neer, gedaan is gedaan – kijk niet meer achterom en richt u op de toekomst; enig ongemak is logisch bij zo’n keuze. Of bedenk dat het uw eigen beslissing is geweest, u hoeft zich geen slachtoffer te voelen. En er is deze pijnlijke oplossing: onderzoek wat u verkeerd heeft gedaan en probeer uzelf te vergeven.
Het valt me op dat u de oorzaak van uw depressie helemaal bij de werkgever legt; daarmee maakt u zichzelf wel erg afhankelijk. Een depressie is een ziekte, en u heeft blijkbaar de pech daar vatbaar voor te zijn. U zult zich beter voelen als u die kwetsbaarheid kunt accepteren als iets wat bij u hoort. Nog iets anders: het moederschap is een heel nieuwe manier van leven – wilt u niet liever een andere baan zoeken, ook al zal dat niet direct lukken?
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp