De vraag
Ik heb nog gevoelens voor mijn narcistische ex
Ik heb zeven jaar een relatie gehad met een man – ik ben zelf een vrouw. In die zeven jaar is de relatie vier keer beëindigd. De reden: het liep steeds stuk op het verschil in karakter. Ik ben een hooggevoelig persoon (HSP) en hij mist empathie, wat ik juist heel sterk heb. Het verschil was zo groot dat we elkaar niet snapten.
Voor mij voelde het alsof zijn dingen altijd belangrijker waren; eerst moesten zijn dingen gebeuren en dan pas kwam ik aan de beurt. Ik werd daarin niet serieus genomen. Na de drie breuken hebben we elke keer alles doorgenomen wat ons dwarszat en wat mijn behoeften waren. We hebben toen duidelijke afspraken daarover gemaakt. Dat ging een paar weken goed maar daarna verviel hij weer in het oude ritme.
We hebben samen relatietherapie gehad. Daaruit kwam sterk naar voren dat hij zijn gevoel moest laten zien, en moest aangeven wat iets met hem deed i.p.v. aan te vallen. Kritiek kon hij namelijk niet verdragen, dan ging hij meteen in de aanval – en was dan vaak irreëel. Naar de buitenwereld was hij de vrolijke, sympathieke en aardige man. Maar tussen de vier muren was het vaak anders.
Ik vraag me af of hij ook narcistische trekken heeft. Hij heeft een slechte jeugd gehad en heeft zichzelf altijd moeten redden. Ik denk dat het mede daardoor ook ontstaan is. Zijn vader was ook zo trouwens. Is het erfelijk?

Het advies
Expert
Martin Appelo
Narcisme
De kenmerken van je ex-partner die je beschrijft passen in principe bij de narcistische cirkel zoals ik die beschrijf in mijn boek ‘Een Spiegel voor Narcisten’.
Tekort aan ‘oersoep’ als oorzaak van narcisme – en waartoe dat leidt
Een moeilijke jeugd waarin iemand altijd zichzelf moet redden, kan duiden op een tekort aan ‘oersoep’. Iemand leert dan niet op anderen te vertrouwen en kan op basis daarvan zichzelf opblazen. Hij besteedt dan alleen maar energie aan de relatie met zichzelf, en houdt vooral rekening houden met zijn eigen belangen. Dit gebrek aan empathie en wederkerigheid is lastig voor de omgeving.
Maar wanneer er kritiek op komt, doet de narcist er niets mee. Hij stoot de ander af. Het resultaat hiervan is dat hij weer alleen komt te staan waardoor het idee ‘Zie je wel, anderen houden geen rekening met mij’ wordt bevestigd. En de cirkel weer van voren af aan begint.
Narcisme en aanleg
Narcisme kan alleen maar ontstaan wanneer iemand daarvoor aanleg heeft. Vooral een gebrek aan serotonine (een stofje dat je nodig hebt om je goed te voelen) en een teveel aan cortisol (het stresshormoon) zijn gerelateerd aan een kwetsbaarheid voor narcisme.
Narcistische ex loslaten
Wat me opvalt in je vraag, is dat je je narcistische ex niet kunt loslaten, terwijl hij je zo duidelijk tekort doet. Je laat de relatie steeds weer opnieuw beginnen terwijl uit niets blijkt dat je ex zijn gedrag echt en duurzaam verandert. Waarom ga je door met iets dat niet werkt? Waarom trap je er steeds weer in? Ik begrijp best dat er nog gevoelens zijn. Maar het wordt volgens mij ook tijd dat je jezelf beschermt tegen een volgende teleurstelling. En dat je je richt op mensen die je wel echt en duurzaam kunnen geven wat je nodig hebt.
Van liefdesverdriet kan je letterlijk ziek worden. Een goede reden om ervoor te zorgen dat je zo snel mogelijk over je ex heen bent. Hier lees je hoe je snel over liefdesverdriet.