De vraag
Ik heb geen positieve herinneringen
Beste Ernst,
Ik heb meerdere malen geprobeerd mijn levensverhaal op te schrijven maar dat mislukt steeds. Ik heb een traumatische jeugd gehad en als ik schrijf dan komen de herbelevingen en voel ik me zeer gedeprimeerd. Is er een andere manier om mijn jeugd te beschrijven? Positieve herinneringen heb ik zo goed als niet.
vriendelijke groet,
Eva

Het advies
Beste Eva,
Wat naar is, kun je niet mooi maken. Mijn advies zou zijn om het niet meer te doen zonder begeleiding. Een vraag die je jezelf nog wel zou kunnen stellen is, of er ook (kleine) uitzonderingen waren? Het kan helpen om daar wat langer bij stil te staan en die uitzonderingen te beschrijven. Een andere vraag die je jezelf nog kan stellen is wat heeft gemaakt dat je eruit bent gekomen? Dat is misschien ook helpend om daarover te schrijven.
Ernst Bohlmeijer