De vraag
Ik heb dwanggedachten over mijn baby
Ik word geplaagd door een zeer schaamtevolle dwanggedachte over mijn babydochter. Het begon toen ik las over een moeder die een seksuele dwanggedachte kreeg over haar kindje. Het komt zomaar uit het niets in mijn hoofd. Ik walg ervan. Maar ik ben niet bang dat ik deze gedachten zal uitvoeren; ik kan mijn kind rustig verschonen en wassen. Om van mijn dwanggedachte af te komen ben ik begonnen met mindfulness. Verder probeer ik positief te blijven door mezelf te vertellen dat dit aan mijn hormonen ligt en dat het dus vanzelf overgaat. Ik heb nog nooit iets ergs meegemaakt, wel ben ik een vreselijke hypochonder. Ik ben erg bang dat deze gedachten nooit meer weggaan.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Misschien stelt het u gerust te weten dat velen een nare dwanggedachte hebben, die ze voor anderen geheimhouden. En zulke ‘intrusies’ gaan altijd over iets dat ze absoluut verwerpelijk vinden. Helaas is het zo dat hoe meer u walgt van die gedachte, des te hardnekkiger ze blijft terugkomen. Probeer dus om een ontspannen houding aan te nemen als ze weer opduikt – ‘O, daar hebben we die weer.’
Mindfulness kan daar inderdaad bij helpen. Verder is bekend dat moeheid en stress het dwangmatig denken verergeren. Probeer dus rust en ontspanning te vinden. Mocht de methode die u toepast niet helpen, aarzel dan niet om hulp te vragen. Meer informatie vindt u op dwang.eu en adfstichting.nl.