De vraag
Ik geef over als ik zenuwachtig ben
Beste Jolet
Ik maak me al een tijd zorgen over mezelf. Ik geef namelijk heel veel over. Als ik verdrietig of zenuwachtig ben, voel ik het meteen opkomen. Sinds mijn relatie uit is, is het erger geworden. Ik word misselijk en moet overgeven. Ik probeer het tegen te houden, maar dat lukt niet. Na afloop voel ik me een stuk beter, maar ik steek geen vinger in mijn keel of zo. Moet ik me hier zorgen om maken?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Er zijn toneelspelers die voor elke première kotsend in de coulissen staan, dus u bent in goed gezelschap. Het braken op zich is geen ramp, zolang het niet dagelijks gebeurt (dan kan het maagzuur een probleem worden voor de slokdarm). Het lijkt mij heel vervelend om zo gespannen te zijn en dan óók nog te moeten overgeven. U kunt leren meer te ontspannen, bijvoorbeeld met een boek als Het grote boek van de rust van Paul Wilson. Zijn er levensproblemen die u blijven dwarszitten? Vraag dan uw huisarts om een psycholoog.
Elke maand behandelt psycholoog Jolet Plomp persoonlijke lezersvragen. Deze vraag is gepubliceerd in Psychologie Magazine, februari 2006