De vraag
Ik durf zelfs niet meer alleen te douchen
Beste Ursela,
Vanaf januari loop ik al met hyperventilatie. Ik heb ook paniekaanvallen gekregen, met als gevolg dat ik niet meer buiten mijn woonplaats durf auto te rijden (binnen mijn woonplaats vind ik al eng genoeg). Ik durf niet meer alleen ergens naar toe en ik krijg vaak paniekaanvallen op mijn werk.
Van de huisarts heb ik al rustgevende medicijnen gekregen die ik mag innemen als ik een aanval heb, maar van die pillen wordt ik nog suffer. Zelfs douchen durf ik niet meer alleen. Ik heb logopedie voor mijn ademhaling, maar daar kom ik ook niet verder mee. De huisarts heeft mij verwezen naar een psycholoog, maar die krijg ik niet vergoed en zelf kan ik het niet betalen…
Heb jij voor mij tips hoe ik over die angsten en hyperventilatie kan komen?
groetjes Claudia

Het advies
Beste Claudia,
Weet je dat je al verder bent dan je misschien wel denkt?! Want de wil om over je angsten en je hyperventilatie heen te komen, is bij jou al aanwezig. Welke tips kunnen je daarbij dan ook het beste helpen?
Ontdek eerst de oorzaak van je hyperventilatieklachten. In welke situaties en/of tijdens welke spanningsmomenten ga je hyperventileren, krijg je paniekaanvallen? Houd daarvoor een dagboek bij (noteer ook onder welke omstandigheden je je verder goed voelt) en bespreek je notities met een vertrouweling uit je omgeving.
Leer op een andere manier tegen je angstbeelden aan te kijken. Maak van elk angstbeeld een positief beeld. Draai daarvoor in gedachten een rustgevend ‘filmpje’ af. Houd jezelf een ‘worst’ voor ogen, als je over je eigen drempel heen wilt stappen. Geef jezelf een cadeau/een beloning, als je bijvoorbeeld alleen ergens naar toe bent gegaan (begin rustig/kleinschalig, verg niet teveel in één keer van jezelf). En vraag je met behulp van de RET-filosofie af:
• Wat denk je dat je dan te wachten staat?
• Wat is het meest onaangename wat jou zal overkomen?
• Hoe groot schat je de kans in dat dat ook daadwerkelijk gebeurt?
• Als je zo denkt, helpt je dat dan bij het overwinnen van je aanvallen?
Bekijk ook eens de voorlichtings- en oefen DVD van de Nederlandse Hyperventilatie Stichting ‘Op weg naar een beter leven een leven zonder hyperventilatie’ (www.hyperventilatie.org).
Lees tips van deskundigen over dit onderwerp zoals onder andere het boek van Pieter Frijters ‘Van Fobie naar Vrijheid’. Of overweeg eens een gratis introductieseminar (www.mindtuning.nl).
Wissel tips uit met overige ervaringsdeskundigen/lotgenoten.
Kies dagelijks voor een strijdkreet zoals ‘Ik als vechtersbaas ga de strijd aan!’
Zorg voor een gezond en evenwichtig basis/dag/eetpatroon met dagelijks je ontspannings/rust/bewegingsmomenten en voldoende slaap. Houd daarbij ook rekening met je biologische klok.
Claudia, laat je niet kleinkrijgen. Jij bent te allen tijde de baas! Met kleine schreden zul je elke dag een stapje verder komen. Geef niet op! Ook als het een keer niet zo wil lukken. Ik wens je dan ook zeer veel kracht en succes toe!
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg