De vraag
Ik bloos vrij snel
Beste Frans,
Mijn persoonlijke groei wordt belemmert door het feit dat ik gauw bloos; als me een vraag wordt gesteld in een groep of als ik iets moet vertellen aan collega’s. Mijn beschermingsmechanisme: het zo kort mogelijk houden om mijn zwakte (blozen) zo min mogelijk te tonen. De aandacht snel op iets/iemand anders leggen.
Maar zo ziet men niet dat ik eigenlijk veel te vertellen heb. Met werk en vriendschap is het lastig. Wat ka ik doen?
Groeten van Louise

Het advies
Expert
Frans Schalkwijk
Psychoanalyse
Beste Louise,
Blozen is inderdaad een vervelend verschijnsel, waarover allerlei theorieën bestaan. Het nieuwst is een evolutionair psychologische theorie, waarin blozen juist als een ontwapende kwaliteit wordt gezien die anderen over het algemeen positief waarderen (en daarom adaptieve waarde heeft). Zo had je het waarschijnlijk nog niet gezien!
Er schijnt ook een operatie mogelijk te zijn voor extreme blozers, waarbij de bloosverschijnselen verdwijnen. Maar dat is volgens mij snijden in gezond vlees en waarom zou je dat doen… Het is wel belangrijk te weten dat de gewaarwording van het blozen veel sterker is dan wat er werkelijk te zien is, zoals anderen je wellicht al eens hebben gemeld. Jij voelt je rood en warm worden, en de ander ziet helemaal niets of nauwelijks iets.
Een ander opvatting is dat blozen het lichamelijke verschijnsel van de emotie schaamte is, en dan lijkt mij altijd een geloofwaardige hypothese. Je beschrijft dat zelf ook: je wil zo snel mogelijk stoppen dat anderen naar je kijken. De onderliggende dynamiek is waarschijnlijk dat je worstelt met zelfwaardering, met de vraag wat je waard bent, of je gezien mag worden of dat je gedachten en gevoelens raar zijn en beter verborgen zouden blijven.
Daarover nadenken kan een verandering in gang gaan zetten. En dè truc is natuurlijk: verwoorden wat er gebeurt: ‘Ik merk dat ik bloos …’ of ‘ Ik vind het niet makkelijk om in het midden van de aandacht te staan, dus als ik soms een beetje bibberig overkom, komt dat daardoor’. Dan kan dat alvast niet meer worden ontdekt.
vriendelijke groet,
Frans Schalkwijk