De vraag
Ik ben zo vaak teleurgesteld in de liefde
Beste Nicole Vening-de Waal,
Tien jaar geleden ben ik gescheiden, ik was toen 31 jaar. De afgelopen jaren heb ik een relatie gehad van 1 jaar en een keer een relatie van 6 maanden – en verder wat kortere relaties.
Graag zou ik weer iemand ontmoeten om mijn leven mee te delen. Ik heb een leuke baan en veel hobby’s en ben een ondernemend type. Als persoon ben ik ook enthousiast en ik merk dat mannen daar vaak problemen mee hebben.
Waar ik het meest tegenaan loop is het feit dat mannen niet altijd eerlijk zijn over hun intenties, maar ook vaak niet het fatsoen hebben eerlijk te zeggen wat ze vinden. Hierdoor heb ik in het verleden wel eens het gevoel gehad dat een man serieuze intenties had terwijl dat later niet zo bleek te zijn. Hoe kan ik me hier beter tegen wapenen en hier makkelijker mee omgaan?
Margriet

Het advies
Beste Margriet,
Als ik je vraag zo lees, begrijp ik dat je ook na je scheiding van 10 jaar terug nog meerdere malen teleurgesteld bent in relaties. En dat je je op dit moment oprecht afvraagt wat je kunt doen om jezelf te kunnen wapenen.
Je geeft ook aan dat mannen niet altijd eerlijk zijn over hun intenties en dat ze vaak het fatsoen niet hebben om eerlijk te zeggen wat ze denken. Ik begrijp hieruit dat je een aantal keer door mannen op het verkeerde been bent gezet als het gaat om hun intenties. Klopt dit?
Als dat zo is, dan heb ik een vraag voor je (die niet zo aardig klinkt, maar toch bedoeld is om je verder te helpen): ‘Wat doe jíj waardoor mannen niet eerlijk tegen je zijn over hun intenties en wat ze echt vinden?’ Met andere woorden: ‘Hoe komt het dat je relaties krijgt waarin mannen niet eerlijk zijn over hun intenties en jou teleurstellen door belangrijke dingen te verzwijgen?’
Je noemt jezelf enthousiast en geeft aan dat mannen daar vaak problemen mee hebben. Enthousiast zijn is natuurlijk een prachtige eigenschap, alleen blijkt deze door de mannen in jouw leven niet altijd even gewaardeerd te worden. Een tweede interessante vraag zou zijn, hoe jouw enthousiasme uiteindelijk op deze partners in een (beginnende) relatie overkomt, waardoor hij tegen je gaat werken.
Vanuit mijn eigen praktijk zie ik dat veel krachtige vrouwen hun enthousiasme voor een nieuwe partner niet onder stoelen of banken steken en echt voor de relatie gaan. Wat zij zich onvoldoende realiseren is hoe dit overkomt op de man die dit ‘overkomt’.
Enthousiasme wordt door partners vaak geïnterpreteerd als pro-actief, dominant, voorwaarde stellend en sturend. Hierdoor krijgen sommige mannen uiteindelijk moeite met deze eigenschap en durven hun ideeën hierover niet meer met je delen. Daardoor lijkt het alsof er zaken voor je achtergehouden worden. Ik zou je natuurlijk eerst moeten spreken om te kijken wat nu werkelijk het geval is bij jou, maar dit is iets wat veel vrouwen overkomt die gewend zijn om de touwtjes in huis en op het werk in handen te hebben.
Hoe kun je je ertegen wapenen? Ik denk dat je je echt ervan bewust moet zijn welk gedrag jij laat zien in beginnende relaties en hoe dit op de ander overkomt. Vraag de mensen om je heen eens wat hun visie is op jou. Wat zij in jou waarderen en wat volgens hen jouw valkuilen zijn bij beginnende relaties. Pas als je dat helder krijgt, weet je ook waaraan je moet werken. Grote kans dat het dan niet meer het ‘wapenen tegen’ is – maar dat je dan kunt bepalen welk gedrag je wél meer kunt inzetten, waardoor relaties meer ruimte bieden voor openheid!
Veel succes hiermee!
Groet,
Nicole Vening-de Waal