De vraag
Ik ben bang voor mijn nieuwe schoonmoeder
Geachte mevrouw Reijersen van Buuren,
Mijn schoonvader is na het overlijden van mijn schoonmoeder hertrouwd. Ik vond dit geen probleem. Nu is zijn vrouw echter buitengewoon vijandig naar me – ze is al een paar keer plotseling heftig tegen mij uitgevallen. De laatste keer was afgelopen juli, en was dusdanig, dat mijn man besloot om weg te gaan.
Ik ben erg gekwetst, daar beiden míj de schuld geven omdat ik mijn schoonmoeder niet zou respecteren. Ik ben mij echter van geen kwaad bewust. Ik heb naar haar toe nooit kattig gedaan en heb hen beiden ook weer te eten uitgenodigd na de eerste heftige aanvaring. Mijn schoonvader staat achter haar en vindt dat wij met elkaar moeten praten omdat zij denkt dat ik haar negeer.
Praten wil ik er wel over mits er een mediator bijkomt, aangezien mijn schoonmoeder behoorlijk kan uitpakken en ik het gesprek in goede banen wil laten leiden met hulp van een onpartijdige professional. Dit willen zij echter niet.
Onze zoon werd onlangs 14 jaar en zij zijn niet geweest. U begrijpt dat dat de onderlinge verstandhouding niet ten goede komt. Daar mijn schoonvader een zwakke gezondheid heeft, wil ik graag dat het goed komt, zodat we niet aan zijn graf staan terwijl de ruzie niet is opgelost. Ik geef mijn man ook de vrijheid om naar hen toe te gaan.
Nu heeft mijn schoonvader op 7 december gebeld naar mijn man, en gaf toen aan dat hij zich fysiek niet goed voelt en met ons over het gebeurde wil praten. Dat wil ik wel – mits er óf een mediator bij is, of dat we het enkel over koetjes en kalfjes hebben aangezien de kans op een verergering van het conflict erg groot is. Daarbij ben ik bang.
Vriendelijke groet,
Alexandra

Het advies
Expert
Gerrie Reijersen van Buuren
Familie en relaties
Dag Alexandra,
Je laatste zin : “en daarbij ben ik bang” klinkt mij als een noodkreet in de oren. Wat zal de vrouw van jouw schoonvader zijn overkomen, welke pijn draagt zij die jij op je bord krijgt? Niet iets waar jij wat mee moet doen of iets mee kan. Jij kunt alleen maar verantwoordelijk zijn voor jouw aandeel in dit alles.
Wie weet dat je bang bent Alexandra? Wie ziet dat? Met wie kun je dat gaan delen? Je man, de vader van je zoon? Het betreft immers zijn vader en de opa van jullie zoon. Ik lees tussen de regels ook je zorg om jullie zoon die hierdoor tekort krijgt. Hoe gaat hij daarmee om? Wat betekent dat voor hem in relatie tot zijn vader en tot zijn opa?
Kunnen jij en je man, de pijn en het verdriet die deze onvrede tussen jou en de vrouw van je schoonvader brengt samen gaan dragen, zodat het kan stoppen en jullie zoon het goed kan hebben met zijn opa?
Ogenschijnlijk lijkt het een conflict tussen de vrouwen maar het betreft de mannen. Spreek hen daarop aan! Vertel hen wat je van hen nodig hebt! Vraag hun advies en hulp hierbij. Mogelijk zijn zij niet gewend over gevoelens te praten, die te delen en benoemen.
Zoals ik het lees gaan zij die uit de weg. Wat willen jullie jullie zoon hierin leren? Het zal niet lang meer duren dan ben jij ook een schoonmoeder en wat voor een schoonmoeder wil jij straks zijn? Daar leggen jij en jouw man nu de zaadjes voor.
Mocht dit je niet lukken zoek dan een contextueel therapeut bij jullie in de buurt. Ik wens jou moed toe je eigen angsten te benoemen en te delen , de pijn te erkennen en het met hulp van anderen zo een plek te geven dat jullie zoon en zijn kinderen er levenslang de vruchten van zullen pukken.
Met vriendelijke groet,
Gerrie