De vraag
Ik ben bang voor mijn baas
Sinds kort werk ik (meisje van 15) in de horeca. Ik ben erg bang voor mijn baas. Hij is heel ongeduldig. Soms ben ik traag met wisselgeld, want ik ben geen rekenwonder, en soms snap ik de kassa even niet. Als mijn baas dan staat te kijken word ik heel zenuwachtig. Ik tob hierover, ik slaap slecht en ik heb last van hoofdpijn. Het bedienen vind ik heel leuk. Als mijn baas er niet is, werk ik met plezier.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Wat je hier beschrijft zijn de normale zenuwen van iemand die voor het eerst werkt en zich onzeker voelt. Vraag maar eens hoe je collega’s zich voelden in het begin. Helaas heb je geen begripvolle baas die je over deze drempel van onzekerheid heen helpt. Je hebt wat meer zelfvertrouwen nodig. Daarom zal het helpen als je vaardiger wordt – ga dus extra oefenen met de kassa en train thuis je snelheid met hoofdrekenen (daar zijn apps voor). En kijk ook eens naar de dingen waar je al wel goed in bent: netjes bedienen, goede sfeer scheppen.
Als je blijft vrezen dat je baas je verschrikkelijk slecht vindt, bedenk dan dat het een goed teken is dat hij je niet heeft ontslagen in je proeftijd. Zo slecht vindt hij je dus niet.