De vraag
Ik ben bang om mijn moeder te verliezen
Ik (22) hou ontzettend van mijn moeder (68) en heb een sterke band met haar, zeker sinds mijn vader is overleden. Daardoor ben ik vaak bang om haar kwijt te raken. Laatst ging ze op vakantie en heb ik twee weken slecht geslapen door een naar voorgevoel. Ik hoopte maar dat haar niets zou overkomen. Hoe kan ik omgaan met mijn angst om haar te verliezen?

Het advies
Expert
Gerrie Reijersen van Buuren
Familie en relaties
Daar je betrekkelijk jong bent en je moeder betrekkelijk oud, is je angst haar te gaan verliezen aan de dood reëel. Het is de kunst van het leven de dreiging van dit feit (al kan het nog twintig jaar duren) onder ogen te zien en bespreekbaar te maken. Dat zal niet alleen je irreële angsten verminderen, maar je ook helpen de rouw over het verlies van je vader en het toekomstige verlies van je moeder te dragen.
Bespreek met haar wat het verlies van je vader voor ieder van jullie betekent. Leer van elkaar hoe je dit verlies draagt en hoe je je vader in je leven een rol kunt laten spelen, ook al leeft hij niet meer. Wat heb je van hem meegekregen wat jou de vrouw gaat maken die het leven aankan, ook als haar ouders er niet meer zijn, nu en in de toekomst?
Ga hetzelfde onderzoeken over je moeder. Denk daarbij aan (karakter)eigenschappen die je van haar hebt meegekregen, aan helpende overtuigingen in de familie over omgaan met verlies. Je kunt ook kiezen anders met verlies om te gaan dan je moeder doet. Betrek er zo mogelijk andere familieleden bij en bespreek dit ook met vrienden. Zo leer je onontkoombare verliezen te dragen en laat je ze bijdragen aan de vorming van je persoonlijkheid.