De vraag
Hoe ga ik om met mijn dominante baas?
Beste Fred,
Mijn manager is zeer dominant en vertoont narcistisch gedrag. Naast ook goede eigenschappen gaat hij regelmatig tekeer tegen mij op een neerbuigende manier en weet hij het zo te brengen dat het lijkt alsof het zo gemakkelijk is en ik dom ben. Hij kan niet tegen kritiek, heeft geen goed inlevingsvermogen en wordt kwaad als ik er iets over zeg. Hoe kan ik het beste reageren en hoe voorkom ik dat ik me door dit gedrag onzeker, verdrietig en boos ga voelen?

Het advies
Expert
Fred Sterk
Zelfbeeld
Beste cursist,
Het is een lastige situatie waar je in zit. Allereerst: goed dat je voor jezelf opkomt! Helaas heeft het niet het gewenste effect. Je manager windt zich op en wordt kwaad, en jij blijft achter met een wirwar van gevoelens. Dat laatste is waar het om gaat: jij wordt geraakt door zijn kritiek. Met zijn neerbuigende woorden weet hij keer op keer jouw stemming te beïnvloeden. Jij laat je manager jouw stemming bepalen, en dat maakt je kwetsbaar. Hier moet je mee aan de slag.
Realiseer je van wie de kritiek afkomstig is. Het klinkt alsof je manager zelf ook een probleem heeft. Hij windt zich regelmatig op, heeft een slecht inlevingsvermogen en staat niet open voor kritiek. Lastig voor een manager. Waarschijnlijk is dat zijn manier van omgaan met zijn eigen interne criticus. Realiseer je dat ieder mens, dus ook je manager, feilbaar is. Plaats de kritiek in dat licht, en pik er alleen datgene uit waar jij wat aan hebt. Verander de gedachten die maken dat jouw zelfwaardering daalt na zijn kritiek. Hierbij kun je de twee-kolommentechniek (zie pg. 63 t/m 71 van ‘Denk je sterk’)  gebruiken.
De volgende keer dat je manager kritiek uit, kun je aangeven dat je er later op terugkomt. Zo geef je jezelf een adempauze, en vaak weet je pas achteraf hoe je het beste had kunnen reageren. Je kunt de ‘judo-met-woorden’ –techniek gebruiken, zie pagina 85 en verder.  Daar vind je ook tips over hoe je het beste voor jezelf kunt opkomen. Succes ermee!
Groet, Fred Sterk
www.sterk-swaen.nl
Test en train uw zelfvertrouwen
Wilt u op een meer ontspannen manier met kritiek omgaan? Uzelf krachtiger leren presenteren en een positievere kijk creëren op uzelf? Volg dan nu de achtweekse online training Vergroot je zelfvertrouwen, gemaakt door Psychologie Magazine in samenwerking met psychotherapeut/coach Fred Sterk.