De vraag
Ik (74) wil ontdekken wat ik echt wil
Beste Jolet,
Ik ben een man van 74, actief en goed gezond, maar ik heb al meer dan twintig jaar dezelfde, steeds terugkomende onrust: ik wil iets nieuws gaan ondernemen. Maar ik weet niet wat. Toch blijft het gevoel dat er ergens iets is wat ik goed zou kunnen en erg prettig zou vinden.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet Plomp:
Veel mensen kennen dit gevoel van ‘Is dit alles?’ en ‘Wat mis ik toch?’ U zoekt naar iets prettigs waar u goed in bent. Het zou me niet verbazen als u vooral behoefte heeft aan avontuur. U werkt vermoedelijk niet (veel) meer – misschien blijft u te veel binnen uw comfort zone en is het leven voor u te voorspelbaar geworden?
Werk dwingt mensen immers om over grenzen te gaan. Onderneem eens iets dat u nog nooit leuk heeft gevonden. Schilderen, toneelspelen, jong­leren, een webwinkel; alles wat ‘nieuw en eng’ is komt in aanmerking. Blijft u een onvervuld verlangen houden, dan kan de Psychologie Magazine-training ‘Wat wil ik echt?’ nieuwe inzichten geven.
Nog iets anders: misschien geldt uw onrust niet zozeer uw huidige activiteiten, maar heeft u er spijt van dat u bepaalde dingen vroeger niet gedaan heeft? Dan ligt de oplossing in het leren loslaten.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp