De vraag
Ik krijg haar niet uit mijn hoofd
Twee jaar geleden heb ik drie maanden een relatie met een collega gehad. Ik ging ervan uit dat we een toekomst hadden samen; we spraken zelfs over kinderen. Maar ze beëindigde de relatie toen haar man erachter kwam.
Nu, twee jaar later, is mijn ex nog dagelijks in mijn gedachten. Ik krijg haar niet uit mijn hoofd. Dat ik regelmatig met haar samenwerk helpt natuurlijk ook niet mee. Ik solliciteerde naar andere banen, maar zonder succes. Hoe hoe krijg ik haar uit mijn hoofd (en hart)?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
De centrale psychologische vraag hierbij is: waarom blijft u twee jaar verliefd op een vrouw die geen relatie met u wil?
Jaren verliefd op een onbereikbare liefde: tijd voor zelfonderzoek
Het is, zoals u aangeeft, duidelijk dat uw ex geen relatie met u wil. Maar toch blijft u diezelfde gevoelens voor haar koesteren. Het kan helpen om uzelf deze vragen te stellen:
• Misschien houdt uw ex uw verliefdheid (mede) in stand door charmant met u om te gaan, omdat ze geniet van uw aanbidding?
• Misschien is het voor u, diep van binnen, prettiger om te genieten van uw heftige verlangen naar deze vrouw dan om kennis te maken met een nieuwe vrouw, met alle onzekerheid van dien?
• Misschien blijft uw verliefdheid voortduren omdat u het verdriet om haar afwijzing niet goed heeft verwerkt?
Ik kan goed begrijpen dat u toe bent aan een afronding. Het zal u helpen om de vragen te onderzoeken die ik hierboven opwierp. Aarzel niet om daarbij de hulp te zoeken van een psycholoog.
Lees ook deze tips bij liefdesverdriet