De vraag
Hoe word ik een minder dominante moeder?
Mijn zoon van 33 wordt steeds afstandelijker en hij ergert zich snel aan mij. Ik begrijp wel dat hij zijn eigen ruimte zoekt, los van zijn dominante, veeleisende moeder. Maar ik wil met hem graag een betere relatie dan ik zelf met mijn dominante moeder had. Op jullie narcisme-test scoorde ik hoog; dat herken ik wel. Hoe kan ik leren een gewoon mens te zijn?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Het is een narcistische trek om erg te schrikken van kritiek. Vermoedelijk ontstaat uw dominantie vanuit die schrik en boosheid. Observeer eens een tijdje hoe dit mechaniek bij u werkt, bijvoorbeeld in een dagboek. Het zal u rust geven als u ‘een gewoon mens’ durft te zijn. Trainingen in loslaten, mindfulness en zelfcompassie helpen daarbij. Dit kan desgewenst online.
Ontwikkel ook uw empathie: wat willen uw geliefden? Wat zeggen ze daarover, ook tussen de regels? En wat is het eerste signaal dat iemand last van u heeft, dus dat u even moet ‘dimmen’? Richt uw aandacht op luisteren en volgen.
U heeft meer eigenschappen dan narcisme – het valt me op dat u in staat bent om eerlijk naar uzelf te kijken. Daarmee kunt u zichzelf vast verder ontwikkelen.