De vraag
Hoe vraag ik om salarisverhoging?
Beste expert,
Op mijn werk heerst een familiare sfeer. Door met mijn collega over het salaris te praten ben ik tot de conclusie gekomen dat ik minder salaris ontvang dan mijn collega. Wij doen beiden hetzelfde werk.
Mijn vraag is nu: Hoe kan ik dit naar de directie het beste kenbaar maken?
Het bedrijf bestaat uit drie directeuren die ook meewerken op de werkvloer en dus ook collega’s voor mij zijn.
met vriendelijke groet.
Wil

Het advies
Beste Wil,
Soms is het juist lastig in een familiaire sfeer een tegenstelling aan te kaarten. Zeer herkenbaar. Maar de sfeer hoeft niet meteen te leiden als jij een keer een conflict aangaat. Ga dus de moed verzamelen, bedenk hoe en wat je wilt zeggen, oefen dat – indien nodig – voor de spiegel of met vrienden. Kies een goed moment en een van de drie directeuren (of alle drie, dat vind ik lastig in te schatten) en ga het gesprek aan.
Mijn tips: Geef aan dat je hebt vastgesteld dat het salaris van je collega en jou verschilt terwijl jullie hetzelfde werk doen. Maak een korte constatering van de feiten op een vriendelijke toon. Geef aan dat jij dat een lastig punt vind en ook onrechtvaardig. Ga vervolgens onderzoeken: Weten zij daarvan? Zo ja, wat zijn de redenen? Het is altijd belangrijk goed te luisteren naar de ander, luisteren betekent niet gelijk geven. Als er geen goede redenen zijn voor het verschil, maak dan duidelijk wat jij wilt, wat jouw eisen zijn. Onderhandel over de uitkomst totdat je tevreden bent. Vergeet niet dat bedrijven doorgaans iemand graag in dienst willen houden! Al helemaal binnen een klein team dat op elkaar is ingespeeld. Zij hebben vooral jou te verliezen!
Als je het niet bespreekt zal de ‘onrechtvaardigheid’ toch in je blijven knagen en jouw vertrouwen en werkplezier ondermijnen.
Ik wens je veel succes!
Groeten van Ulrike
Heeft u een conflict met een collega, en vraagt u zich af hoe u dat kunt oplossen? Afwachten, een bemiddelaar zoeken, grenzen stellen? Plusabonnees konden in maart 2007 hun voorleggen aan Ulrike Wild, trainer, adviseur en coach bij Schouten & Nelissen.