De vraag
Hoe vind ik de uitdaging in mijn saaie baan?
Beste Irene,
Sinds een aantal maanden heb ik het niet meer naar mijn zin op mijn werk. Ik zie geen uitdaging in wat ik doe en het team waarin ik werk is ongemotiveerd en negatief. Ik neem deze ongemotiveerde houding mee naar huis; ik voel me moe en zie op tegen mijn werk (waar mijn partner van kan meegenieten).
Over anderhalve maand kom ik in een nieuwe werksituatie terecht, zodat ik nu min of meer alleen maar aan het wachten ben op verbetering. Wat kan ik doen om deze periode beter en leuker door te komen?
Vriendelijke groet, V.

Het advies
Beste V,
Wat jammer dat je het niet meer naar je zin hebt in je huidige baan. Ik begrijp dat dit te maken heeft met het feit dat je geen uitdaging meer ziet in je werk en je directe collega’s negatief en ongemotiveerd zijn.
Je ‘moet’ nog anderhalve maand, en ik begrijp dat je daar het beste van wilt maken. Ik veronderstel dat je daartoe het heft in eigen handen zult moeten nemen: jij bent de enige die van je eigen werk een feest kunt maken!
Doorgaans raken mensen meer gemotiveerd als ze uitdaging ervaren en moeilijke, specifieke doelen stellen. Bovendien is het zo dat doelen die mensen zich zelf stellen en uitdagingen die mensen zelf initiëren motiverender zijn dan doelen en uitdagingen die opgedragen worden door anderen.
Probeer dus voor je zelf werkdoelen te formuleren en uitdagende opdrachten te bedenken. En ga hier (met positieve zin) mee aan de slag.
Dit kan niet alleen motiverend voor jezelf zijn, maar ook voor je collega’s. Negatieve gevoelens kunnen besmettelijk zijn, maar positieve gevoelens en enthousiasme eveneens!
Vriendelijke groet,
Irene de Pater