De vraag
Hoe verover ik mijn vaste werkplek terug?
Ik werk in een team waarbij de gemiddelde leeftijd vijfenveertig is. Ik ben bijna zestig en hoop tot mijn zevenenzestigste door te kunnen werken. De nieuwe afdelingschef is begin dertig. Ze heeft aangekondigd flink te gaan schuiven met werkplekken. De vaste bureaus zijn vervangen door flexplekken, maar op de een of andere manier is er nooit een plek voor mij over. Wanneer ik haar daar op aanspreek, zegt ze dat ze het zal oplossen, maar dat ik tijdelijk op een andere afdeling kan gaan zitten.
Ik heb sterk het gevoel dat ze me aan het wegpesten is. Een keer heb ik dat geopperd, maar ze verzekerde me dat ze me graag wil houden. Ik geloof het niet. Wat moet ik doen om mijn plek letterlijk weer terug te veroveren?

Het advies
Ad Bergsma
psycholoog
Het bijzondere is dat werkplekken veel belangrijker zijn dan we vaak denken. Flexplekken zijn dan ook een mechanisme dat erg tegennatuurlijk is. Overigens wat we vaak vergeten is dat dit ook in de meeste culturen niet werkt en niet wordt toegepast. Wij Nederlanders zijn daarin dus een uitzondering.
Een nieuwe leidinggevende die dus gaat schuiven met werkplekken, is alleen bezig met imponeren en te proberen de eigen positie te vestigen. Dit is typisch oer-gedrag dat alle nieuwe leidinggevenden vertonen.
Is hier sprake van pesten? Ja! Ik doe zelf onderzoek naar pesten in de schoolklas en daar zouden we vergelijkbaar gedrag onmiddellijk als pestgedrag classificeren, met name ook omdat een plek erg belangrijk is in een sociaal systeem. Dat wil niet zeggen dat ze je kwijt wilt, maar mogelijk dat ze geen idee wat ze met je aan moet. Dit bedoel ik niet negatief, maar ze kan zich bijvoorbeeld vanwege haar leeftijd of ervaring bedreigd voelen.
We hebben hier overigens een term voor: onzekerheidsvermijding, je kunt het vergelijken met een schoolklas die een nieuwe leerkracht pest om te ontdekken wat ze hebben aan die nieuwe leerkracht. Het gedrag dat je beschrijft past hierbij: ze weet niet wat ze met je aanmoet, wat deels ook haar eigen onzekerheid is.
Je kunt twee wegen bewandelen, de formele: aankaarten dat je dit ervaart als pesten en een negatieve behandeling waar je last van hebt. Maar ja, ik weet niet waar dat eindigt. De andere methodiek is haar bevestigen in haar status zodat ze zich zekerder voelt. Dit kun je doen door advies op zaken te vragen, duidelijk te maken wat je ambitie wel en niet is, stel veel vragen geef weinig antwoorden. Mogelijk dat haar imponeergedrag en negatief gedrag stopt.
Maar geef ook aan dat de werkplek bij het team voor jou belangrijk is om goed te functioneren. Kortom een beetje onderdanigheid om mogelijke dreiging weg te nemen en haar zekerheid te geven.
Met vriendelijke groet,
Patrick van Veen