De vraag
Hoe ga ik om met mijn onmogelijke baas?
Beste Hans,
Hoe kan ik het beste omgaan met mijn overheersende leidinggevende die zijn gang maar gaat? Hij kan van tijd tot tijd schreeuwend tegen me uitvallen. Ook gaat hij eerst nog even wat anders doen op het moment dat ik of collega´s een afspraak met hem hebben. En hij loopt gewoon weg of gaat wat anders doen, wanneer ik met hem in gesprek ben.
groeten van Djulia

Het advies
Beste Djulia,
Deze man klinkt als een volledig onmogelijk mens, als een karikatuur. Zeg me in godsnaam dat je dit verzonnen hebt.
• Samen met collega’s zou je dit natuurlijk niet moeten accepteren.
• De man heeft zelf toch ook een leidinggevende bij wie je dit aan kan kaarten?
• Je zou hem een compliment kunnen geven als hij eens iets aangenaams doet. Dus goed zoeken. Kijk eens of hij daar gevoelig voor is. Misschien wordt hij week en kan je daarna één klein griefje per keer naar voren brengen. Niet teveel tegelijk. Achter elk harnas moet toch een mens zitten?
• Je kan met behulp van deze man wel leren hoe je met moeilijke situaties kan omgaan. Als je dit redt, dan ben je opgewassen tegen het leven.
Eerlijk gezegd, zoek een coach. Op papier kan ik je nauwelijks helpen.
Vriendelijke groet,
Hans Kaldenbach
• Hans Kaldenbach is psycholoog, trainer, adviseur en auteur van diverse boeken. Voor meer informatie over zijn methode, boeken en trainingen, neem een kijkje op zijn website: www.hanskaldenbach.nl