De vraag
Hoe word ik beter in mezelf verkopen?
Ik weet dat ik goed in mijn werk ben. Toch gaat bij sollicitaties en promoties de baan vaak naar iemand anders. En die ander is niet altijd beter dan ik, integendeel zelfs. Hoe word ik beter in mezelf verkopen?

Het advies
Expert
Esther Bergsma
Hoogsensitiviteit
Veel hoogsensitieve mensen zeggen dat ze zich in hun carrière vaak gepasseerd hebben gevoeld. Daar zijn een paar verklaringen voor. Een ervan is dat bij HSP’s zelfreflectie ingebakken zit: ze zijn voortdurend bezig met wat ze beter hadden kunnen doen. Het voordeel is dat je daar veel van leert, maar het nadeel is dat je erg zelfkritisch bent en daardoor minder sterk bent in jezelf verkopen.
Een tweede verklaring is dat HSP’s sterk sociaal gericht zijn, waardoor ze een goed oog hebben voor de talenten en prestaties van hun collega’s. Ze denken dan dat anderen dat ook bij hen opmerken, maar dat is vaak niet het geval.
Ook zijn HSP’s doorgaans meer met het team en de doelen van de organisatie bezig. Ze vinden het vanzelfsprekend dat ze daarvoor goed werk afleveren, hun persoonlijke succes is minder belangrijk voor hen. Ze laten zich daar minder op voorstaan, met als gevolg dat ze sneller worden overgeslagen.
Een efficiënt hulpmiddel is een successendagboek. Schrijf elke dag op wat je goed gedaan hebt. Door daar dagelijks bij stil te staan, gaan je talenten en successen je meer opvallen. Na een tijdje zul je merken dat het gewoner wordt om over jezelf in die termen te denken en dat het je makkelijker afgaat om dat ook naar anderen uit te spreken.