De vraag
Hoe overleef ik mijn beoordelingsgesprek?
Dag Irene,
Binnenkort is de jaarlijkse beoordeling op mijn werk weer aan de orde. Ik heb net een nieuwe leidinggevende. De regel is dat zij een beoordeling opstelt naar aanleiding van gestelde targets en ontwikkelpunten. Ik geef daarna hierop schriftelijk mijn visie waarna nog een bespreking volgt.
Nu draait mijn leidinggevende het om. Ik moet mijn eigen beoordeling schrijven. Dat stelt mij voor een duivels dilemma. Beoordeel ik mezelf positief, dan heb ik een onrealistisch beeld van mijzelf. Ben ik eerlijk, dan doe ik mezelf tekort. Want het is de cultuur om de visie van de werknemer altijd te korten. Hoe kan ik het beste de beoordeling insteken? Ik voel er weinig voor mezelf op te hangen.
Groeten van Thom

Het advies
Beste Thom,
Uit je vraag begrijp ik dat je het lastig vindt je eigen beoordeling te schrijven. Het is waarschijnlijk voor veel mensen een lastige taak zich zelf realistisch te beoordelen. Zeker in een situatie waarin een beoordeling consequenties kan hebben. Maar, deze aanpak heeft ook voordelen. Immers, jij bepaalt grotendeels de agenda van het gesprek!
Vaak is het doel van een beoordelingsgesprek er achter te komen wat er goed gaat en wat er minder goed gaat. Dit geeft een beeld van de status quo en helpt bij het maken van plannen voor de toekomst. Als alles heel goed gaat zou het zo kunnen zijn dat het tijd is voor een volgende stap. Gaan er dingen minder goed dan is het wellicht noodzakelijk hier aan te werken.
Misschien kun je voor jezelf eerst bepalen wat je met je beoordelingsgesprek wilt bereiken. Dit zal je ongetwijfeld helpen bij het formuleren van de onderwerpen waar je het tijdens het beoordelingsgesprek over wilt hebben. Verder is het doorgaans verstandig een aantal gespreksonderwerpen te kiezen. Je zou er voor kunnen kiezen om bijvoorbeeld drie punten te noemen waar je goed in bent. En daarbij aan kunnen geven hoe je daar in de toekomst verder mee wilt. Daarnaast kun je bijvoorbeeld drie punten aangeven waar je minder goed in bent. En hoe je hier aan wilt werken of wat er moet gebeuren wil je je hier in kunnen verbeteren.
Tenslotte kun je uiteraard tijdens het gesprek aangeven wat je doelen zijn voor de komende jaren en vragen of en hoe dat past binnen de organisatie waar je werkt. Dit geeft duidelijkheid voor je zelf, maar ook voor je leidinggevende. Hier kunnen jullie beiden je voordeel me doen.
Hartelijke groet,
Irene
Plusabonnees konden vragen stellen aan arbeids- en organisatiepsycholoog Irene de Pater. Neem ook een kijkje op de personal webpage van Irene de Pater home.medewerker.uva.nl