De vraag
Hoe leer ik mijn kerntalenten kennen?
Geachte mevrouw Krekels,
Ik heb de test Ontdek je kerntalenten gedaan. Op commerciële vaardigheden en overtuigingskracht scoor ik één op de kerntalenten. Of ik als verkoper ook graag door mijn klanten wordt gezien, of ik een lange- of kortetermijn verkoper ben, hangt af van mijn andere kerntalenten. Maar welke andere kerntalenten? Ik ben verkoper van Herbalife geweest en dat is niet gelukt! Hoe kan ik dit verbeteren?
Groeten van Theresia47

Het advies
Dag Theresia,
Dank voor je vraagje en fijn dat je de test hebt gedaan.
Als je als verkoper niet gelukt bent in een vorige baan, kan dit van veel factoren afhangen. Moest je bijvoorbeeld voor de kortetermijnwinst gaan en ben je daarbij te empathisch en te weinig geldbelust? Of was het juist andersom? Waren de producten iets waar je achter kon staan of geloofde je er zelf niet echt in?
In totaal zijn er 23 KernTalenten (KTN) gedefinieerd die allemaal uit verschillende componenten bestaan. Sommige componenten komen in meerdere kerntalenten terug. Sommige kerntalenten horen per definitie bij elkaar (bijvoorbeeld de drie creativiteitkerntalenten) en alle componenten en kerntalenten spelen op elkaar in. Met andere woorden je kan geen uitsluitsel geven door slechts enkele kerntalenten te bekijken…
Om al jouw kerntalenten te kennen, ook de halve & en de kleine én om jouw persoonlijk KTN-profiel te schetsen, is vandaag nog steeds een persoonlijke KTN-analyse, annex diepte-interview noodzakelijk. Maar: deze test gaf je alvast jouw sterke kerntalenten!
Belangrijk voor jou is dat je deze moet afvinken met de aangeboden baan (of gekozen studierichting): worden je sterke kerntalenten aangesproken in deze job? Of, plastisch uitgedrukt: geraak je er ‘al jouw dikke eieren’ – in kwijt?  Indien niet, zal je relatief snel het gevoel hebben iets te missen in je job. Veel succes!!!
Danielle & Carla
• Danielle Krekels ontdekte de link tussen je favoriete speelgoed in je kindertijd en je intrinsieke kerntalenten. Als kind heb je een onbewuste voorkeur voor bepaalde spellen of speelgoed omdat die een beroep doen op een sterke karaktereigenschap van je. Het is goed om die kerntalenten te leren kennen: daardoor kun je beter zijn in wat je doet en vergroot je je geluksgevoel.
Neem een kijkje op haar site: www.coretalents.be