De vraag
Hoe kunnen mijn schuldgevoelens verminderen?
Geachte mevrouw Lijnse,
Met de test Schuldgevoelens van Psychologie Magazine was mijn score 55. Volgens de uitslag is dit een hoge score. Ik voel mij volgens de uitslag vaker dan gemiddeld schuldig. Ik kreeg hiervoor het volgende advies: Vaak is dat onterecht. Wat kunt u hieraan doen? Het helpt om u af te vragen of uw schuldgevoel reëel is.
Ik vraag mij inderdaad regelmatig af of dit schuldgevoel reëel is, wat ook wel helpt. Maar de schuldgevoelens blijven. Heeft u voor mij een advies en/of een stappenplan, hoe ik hier het beste mee om kan gaan? Zodat mijn schuldgevoelens verminderen.
Groeten van Brigitte

Het advies
Hallo Brigitte,
Uit je mail maak ik op dat jij in allerlei situaties last kunt krijgen van schuldgevoel. Misschien is die conclusie niet juist, maar omdat je verder geen specifieke informatie geeft, baseer ik mijn antwoord hier toch maar op. Het wordt hierdoor wel een wat algemeen verhaal.
Dit soort steeds terugkerende schuldgevoelens heeft vaak te maken met het beeld dat we van ons zelf hebben. Als we onszelf diep van binnen niet oké vinden, zijn we snel geneigd de oorzaak van allerlei dingen die mis gaan bij onszelf te leggen, m.a.w. onszelf de schuld te geven.
De meeste mensen die hier last van hebben, stellen bovendien vaak erg hoge eisen aan zichzelf, waardoor ze eerder het gevoel hebben tekort te schieten dan mensen die niet zo streng voor zichzelf zijn.
Verder is het belangrijk te beseffen dat schuldgevoel een GEVOEL is en dat gevoelens niet alleen sterk beïnvloed worden door je gedachten, maar er zelfs door kunnen worden veroorzaakt. Daarom is het belangrijk om te onderzoeken wat je denkt als je je schuldig voelt.
Mijn advies aan jou is:
• Onderzoek je gedachten, stel je daarbij niet alleen de vraag of je schuldgevoel reëel is, maar ook vanuit welke intentie je handelde.
• Probeer verder te ontdekken waarom je zulke hoge eisen aan jezelf stelt ( de oorzaak hiervan ligt vaak in je verleden) en vraag je eens af of je je beste vriendin ook zo streng zou beoordelen. Vaak zijn we naar anderen toe veel milder.
Als je last blijft houden van schuldgevoelens, zou ik je aanraden de hulp in te roepen van een therapeut die je kan leren wat positiever naar jezelf te gaan kijken, waardoor je minder last zult hebben van schuldgevoel. Het leven wordt dan veel leuker.
Sterkte, Marian
Bent u regelmatig bang om het verkeerde te doen, of niet genoeg te doen? En wilt u van die schuldgevoelens af? Onderzoek eerst wat ze u te leren hebben. Psychosociaal therapeut Marian Lijnse gaf plusabonnees persoonlijk advies.
Neem ook een kijkje op de site van Marian Lijnse www.despiraal.net