De vraag
Hoe krijg ik mijn peuter aan het eten?
De laatste weken wil mijn dochtertje van bijna 2 bijna niks meer eten en maakt ze overal een strijd van. We proberen van alles, maar niks werkt. Wat kunnen we doen?

Het advies
Expert
Tischa Neve
Opvoeding
Gedoe aan tafel is met kinderen in deze leeftijd eerder regel dan uitzondering. Je dochter heeft een eigen willetje gekregen en (niet) eten is een van de manieren waarop ze zich kan laten gelden. Als ouder kun je zeggen: “Neem een hap”, of die zelfs in haar mond doen, maar of ze die hap doorslikt, dat bepaalt ze lekker zelf. Ouders willen dat hun kind gezond is en voldoende groeit en dat maakt niet eten ook nog eens tot een grandioos machtsmiddel voor een kind. Smeken, dreigen, zuchten: fantástisch, al die aandacht.
Het allerbelangrijkste is dus dat je uit die neerwaartse spiraal van strijd en aandacht komt, en dat begint met een eenduidige aanpak. Nu doe je waarschijnlijk alles door elkaar: positief blijven, boos worden, bord weghalen, straffen. Dit zijn allemaal vormen van aandacht geven en dat is niet erg duidelijk voor je kind.
Bedenk liever een aantal regels waar je jezelf en je kind voortaan aan gaat houden, bijvoorbeeld: we zitten twintig minuten aan tafel, daarna krijg je niets anders meer en je moet altijd één hapje van alles proeven (zo went een jong kind aan smaken). Maak daarnaast de afspraak met je partner dat je zo min mogelijk aandacht besteedt aan het niet eten en dat jullie het weer gezellig proberen te hebben aan tafel.
Voor je gemoedsrust kun je je dochter gezonde tussendoortjes geven, zoals rauwkost en fruit, zodat ze toch vitaminen binnenkrijgt.