De vraag
Hoe krijg ik mijn angstige gedachten onder controle?
Als ik beslissingen moet nemen, belicht ik vaak alle kanten en zie ik allerlei gevaren. Uit angst dat ik me slechter ga voelen, kies ik dan vaak voor ‘de veilige optie’. Hoe kan ik dit doorbreken en de angstige gedachten onder controle krijgen?

Het advies
Expert
Gijs Jansen
Acceptatie-therapeut
Beste vraagsteller, ik heb slecht nieuws en goed nieuws. Het slechte nieuws is dat je negatieve en angstige gedachten onmogelijk kunt controleren. Het goede nieuws is dat dit ook helemaal niet hóéft.
Vaak staan moeilijke gedachten en gevoelens in de weg van wat we eigenlijk zouden willen doen met ons leven. Dit komt meestal doordat we ergens geleerd hebben dat we die gedachten en gevoelens niet mogen hebben.
We willen dan iets gaan doen dat uitdagend en spannend is, terwijl we daar vervolgens geen angst bij mogen ervaren. Zie je hoe we onszelf op die manier klemzetten? De belangrijkste vraag is dus of je angst een beetje bestaansrecht mag krijgen. Waarom zou je niet bang mogen zijn?
Daarnaast is het goed om bewust op te merken wanneer je verstand weer begint te ratelen. Dus, in plaats van dat je probeert je hoofd stil te krijgen, kun je opmerken dat je brein weer veel spammailtjes aan het versturen is vandaag.
Gedachten zijn maar gedachten. Neem ze vooral niet te serieus. En kijk of je bereid bent om op weg te gaan in de richting van je doelen en dromen, mét je angst, en terwijl je hoofd het ene na het andere rampscenario uit de kast trekt.