Hoe krijg ik mijn angstige gedachten onder controle?

Beste Ursela,

Hoe kan ik bij grote beslissingen onderscheid maken tussen angst en wat ik wil?

Ik ben een enorme piekeraar en ik kan bij beslissingen alle kanten belichten, maar ik blijf er dan vaak in hangen en weet totaal niet meer wat ik wil of wat ik moet doen. Dit heeft een negatieve invloed op mijn leven. Ik kan moeilijk onderscheid maken tussen wat ik wil, wat van me verwacht wordt en vooral of het niet allemaal gebaseerd is op angst.

Ik wil voor een beslissing eigenlijk zeker weten dat ik me door de beslissing niet slechter, angstiger en ongelukkiger ga voelen. Ik weet dat dat niet kan, maar ondanks die wetenschap helpt het mij niet achter mijn beslissing te gaan staan. Mijn gevoel grijpt me vaak naar de keel als ik moet beslissen.

Hoe kan ik dit doorbreken en de angstige gedachten onder controle krijgen? Of beter: hoe kan ik achter mijn beslissing komen te staan en er rust in vinden?

Vriendelijke groet, Yvi



Ons advies

Beste Yvi,

Maandag 25 juni 2007 viel mijn blik toevalligerwijze op de column ‘Pieker je suf’ van Jeffrey Wijnberg in de Telegraaf.

“In mijn optiek is piekeren juist een uiterst zinvolle tijdsbesteding, al was het alleen maar omdat het de mens tot waakzaamheid gebiedt. Immers, de mens heeft niet voor niets zijn verstand gekregen: door te wikken en te wegen kan hij – in ieder geval voor zijn gevoel – de complexe werkelijkheid beter de baas. En dat gevoel van controle is voor menigeen een basisbehoefte. Bovendien, de werkelijkheid is ook zeer complex, waardoor piekeraars blijk geven van een wijs en bewust besef van die complexiteit. Psychologisch gezien is piekeren ook nuttig, omdat het eenieder de mogelijkheid geeft zijn positie in de wereld te bepalen. Zo bekeken draait het geweten van piekeraars meestal op volle toeren. En daar is, in wezen, niets mis mee.”

Hoe positief piekeren dus ook kan zijn, in de praktijk is dat eeuwige twijfelen zeer vermoeiend. Al dat malen kost energie en veelal leidt het ook nog eens tot uitstel- en of vermijdingsgedrag. Kortom, piekeren is geen vreugdevolle bezigheid. Jouw wens om die vicieuze cirkel te doorbreken en angstige gedachten onder controle te krijgen is dan ook heel begrijpelijk.

Om meer rust te vinden is het belangrijk dat je los durft te laten, dat je accepteert dat je niet alles onder controle kunt krijgen, dat je met onzekerheden leert omgaan, dat je erkent dat je van al je beslissingen kunt leren, of ze nu positief of negatief uitpakken. Je kunt dat op de volgende manier aanpakken.

Ursela van Stekelenburg

Dit vind je misschien ook interessant

Advies

Mijn familie geeft me weinig vertrouwen

Lees verder
Video

In therapie: Hoe haal ik VOLDOENING uit m’n werk?

Altijd al willen weten wat er nou gebeurt tijdens een therapiesessie met een psycholoog? In deze vid...

Bekijk video
Artikel

Irvin Yalom: ‘Doodsangst heeft ook goede kanten’

Lees verder
Advies

Help: ik wil eindelijk af van mijn sociale angst

Lees verder
Artikel

Oefening in zelfacceptatie

Lees verder
Artikel

Help, ze kijken!

Lees verder
Test

Heb je last van vliegangst?

Lees verder
Verhaal

Imposter syndroom: ‘Wat ik kan, kan toch iedereen’

Lees verder