De vraag
Hoe kom ik van mijn werkverslaving af?
Naast mijn baan doe ik een universitaire studie. Ik werk hard en ben extreem perfectionistisch. Op vakantie gaan vind ik niet fijn, want dan raak ik de regie op mijn werk kwijt. Thuis kan ik me steeds moeilijker ontspannen en ik vind afspreken met vrienden of een keer naar de stad gaan niet leuk. Ben ik een workaholic? En hoe kan ik toch meer ontspannen en andere dingen leuk gaan vinden dan werken en studeren?

Het advies
Expert
Nienke Wijnants
Loopbaan- en levensvragen
Voor een deel zit ‘workaholic zijn’ in iemands persoonlijkheid. Je kunt bijvoorbeeld een neiging hebben tot perfectionisme of neurotische trekken. Sommige workaholics hebben iets narcistisch, andere hebben door onzekerheid een hang naar bevestiging. En dan levert heel hard werken vaak ook nog eens complimenten op uit de omgeving. En krijg je er adrenalinekicks van – die verslavend kunnen zijn.
Hoewel je allerlei praktische stappen kunt nemen om minder te werken en meer te ontspannen, zul je deze leefstijl pas echt kunnen aanpassen als je jezelf op een abstracter niveau afvraagt: waar doe ik het allemaal voor? Het zou goed kunnen dat je moeite hebt om met die grote existentiële vraag om te gaan. Pas wanneer je voor jezelf een antwoord hebt geformuleerd op vragen als: hoe wil ik leven, waarvoor wil ik leven, en wat vind ik nu echt belangrijk?, kun je erachter komen wat je werkelijke drijfveren zijn.
Wanneer je die drijfveren eenmaal kent en voelt, kun je daar praktische keuzes aan verbinden. Dan zul je inzien of je huidige leefstijl bij je past en een weloverwogen keuze is, of dat deze beïnvloed wordt door allerlei factoren van buitenaf, zoals de verwachtingen van anderen of heersende normen en waarden.