De vraag
‘Hoe kom ik uit de slachtofferrol?’
Ik (vrouw, 27) heb het afgelopen jaar veel meegemaakt. Mijn zus overleed aan kanker en mijn vader heeft alzheimer. Aanvankelijk lukte het wel om te blijven studeren, maar nu loop ik vast bij het afronden van mijn master. Ik voel me moedeloos en moegestreden. Ik word snel boos en heb het gevoel dat de hele wereld tegen me is. Hoe kom ik uit die mopperige slachtofferrol?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Kijk met compassie naar uzelf; het is geen wonder dat uw veerkracht op is. Ga eens met een studentendecaan praten om te zien hoe deze kan helpen bij de studie. En misschien wilt u begeleiding van een studentenpsycholoog? Stop uw gevoelens niet weg; schrijven in een dagboek helpt bij de verwerking. Zoek daarnaast ook afleiding en ontspanning.
Mensen mopperen vaak op anderen als ze boos op zichzelf zijn. Neemt u zichzelf iets kwalijk? Valt het u tegen dat u niet flinker bent? Vergeef uzelf en vertrouw erop dat dit voorbijgaat. U bent nu immers begonnen om deze negatieve gevoelens aan te pakken. //