De vraag
Hoe kan ik mijn energie beter verdelen?
Hallo Ursela,
Ik zou graag mijn energie beter willen verdelen. Als ik overdag werk moet ik rond 21:00 uur naar bed omdat ik uitgeteld ben. Op vrije dagen heb ik ‘s morgens energie en overal zin in, maar naarmate de dag vordert zakt de energie en ben ik uitgeteld. Door dit alles heb ik geen tijd/zin in sociale contacten en doe ik naast mijn werk eigenlijk weinig. Wat kan ik hieraan veranderen?
Vriendelijke groet,
Ans

Het advies
Beste Ans,
Fijn dat je je bioritme in de gaten houdt en dat je weet dat jouw energiepeil ’s morgens blijkbaar optimaal is. Daarom lijkt het mij raadzaam, zolang jouw omstandigheden zich niet wijzigen, daarop in te spelen. Waarom plan je op je vrije dagen je ‘to do’ activiteiten niet in die uren waarin je nog vol energie bent? Waarbij je ook de leuke dingen in je dagprogramma opneemt.
Je kunt daarbij denken aan een ontbijt/lunch/brunch met vrienden/familie, een film op de zondagochtend/middag, een koffie afspraak tijdens het winkelen en/of al die andere dingen die je graag doet. Als je tijdens je vrije dagen je klussen en je sociale contacten goed afwisselt en opneemt in je energierijke uren, dan pluk je daar zeker de vruchten van.
Afgezien van deze praktische tips wil ik graag nog even je aandacht vragen voor ‘weerbaar gedrag en het stellen van je grenzen’. Wie weet heb je baat bij mijn advies aan Maria, die ook op zoek is naar de juiste balans tussen werk en privé. Dus Ans, ‘op’ naar een uitgebalanceerde vrije dagbesteding en een weer energieke en energierijke Ans!
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg
www.cleverwise.com