De vraag
Hoe kan ik het beste reageren op verbale agressie?
Geachte heer Mulder,
Hoe ga je met verbaal agressieve mensen om? Meestal sla ik dicht. Het is beter de irritatie te uiten. Hoe vang je die verbale agressie op? Met andere worden hoe zet je irritatie om in daden?
Groeten van A. de H.

Het advies
Beste A. de H.,
Het antwoord op je vraag hoe je het beste met verbaal agressieve mensen omgaat is afhankelijk van de situatie. Als je op straat loopt en je wordt agressief benaderd is het in het algemeen beter je eigen gevoel cq. agressie niet te uiten. Grote kans namelijk dat je dan in elkaar geslagen wordt. Mensen die beroepsmatig veel in situaties komen, waarin ze agressief tegemoet getreden worden, krijgen vaak een training ‘omgaan met agressie’, waarin zij geleerd worden hoe ze adequaat daarmee om kunne gaan.
Maar ik neem aan dat jou vraag daar niet over gaat. Wel hoe je in ‘normale’ sociale situaties beter om kan gaan met verbaal agressieve mensen. Als jij de neiging hebt om dicht te slaan betekent dat waarschijnlijk dat jij boosheid en negativiteit hebt weggestopt. En dat je weinig toegang hebt tot dat soort gevoelens, zelfs misschien tot dat soort gedachten.
Wellicht is er een subpersoon in jou die het afkeurt om deze gevoelens en gedachten te hebben. De eerste stap zou dan ook zijn om ze gewoon te gaan vinden. Dit soort gevoelens, gedachten en gedrag te gaan beschouwen als net zo’n onderdeel van het menszijn als aardig, gezellig en tegemoetkomend zijn.
Je schrijft dat je wel degelijk geïrriteerd wordt door verbale agressie. In normale sociale situaties is er dan ook niets mis mee om daar uiting aan te geven. Niet door te gaan slaan of schreeuwen. Maar wel dat je op een krachtige toon duidelijk laat weten dat je het onprettig vind om agressief bejegend te worden. Pas op dat je niet gaat moraliseren of beleren. Dat werkt namelijk averechts.
Succes,
Lex Mulder
• Lex Mulder is trainer en coach en samen met Judith Budde auteur van het boek Drama in Bedrijf, Thema, ISBN 97 890 587 10871, Neem een kijkje op zijn site: www.lexmulder-training-en-coaching.nl