De vraag
Hoe houd ik een presentatie voor een jong publiek?
Beste Pauline,
Binnenkort geef ik een presentatie voor een jonger publiek. Zij zijn niet in mij geïnteresseerd, maar wel in de acts die op het programma staan.
Ik wil graag weten of het verstandig is om grappen in mijn tekst te verwerken en in hoe pak ik zoiets aan? Moet ik mijn tekst heel precies uitschrijven? Het zou me enorm helpen als je mijn vraag zo spoedig mogelijk kunt beantwoorden.
Met vriendelijke groet,
Anoniem

Het advies
Beste Anoniem,
De eerste vraag die je eerst voor jezelf gaat beantwoorden is: ‘Hoezo zou een ander niet in mij geïnteresseerd zijn en wel in de acts?’ Jij bent niet voor niets gevraagd om een presentatie te houden voor deze jonge doelgroep. Realiseer je dat het jonge publiek niet alleen in de acts geïnteresseerd zijn, maar ook in de wijze waarop alles ingeleid wordt, dus ook in hoe het aan elkaar gepraat wordt.
Een grap die een toegevoegde waarde heeft, echt uit jouw koker komt en uit je hart en die voor de doelgroep iets losmaakt of ter verbeelding spreekt, is altijd leuk. Schrijf je grappen nooit helemaal uit. Voel je grap eerst binnen je voorbereiding en als je er desnoods zelf om kunt lachen, is het een goede.
Schrijf voor jezelf alleen steekwoorden op waaruit je presentatie ontstaat. Bereid je zelf wel heel goed voor en oefen thuis hardop. Weet waar de acts over gaan en probeer er achter te staan, zodat je publiek jouw enthousiasme over de acts kan voelen.
Als je voelt binnen je presentatie dat het een juist moment is om de grap te plaatsen, dan ga je er voor. Voelt het niet goed en twijfel je, … laat het dan weg, want je publiek voelt jouw twijfel. Verwacht vooral niets van je publiek, want misschien vinden zij het niet allemaal even grappig, maar dat mag jou er niet van weerhouden de grap te maken.
Ik wens je heel veel succes, … je kunt het … vertrouw op jezelf en op je eigen kunnen en kennis. Jouw presentatie voegt heel veel toe aan de acts.
Kijk ook eens op de site: www.paulinevanaken.nl en wie weet is de DLPworkshop op maandagavond 15 december iets voor jou om te volgen.
Met vriendelijke groet, Pauline
• Pauline van Aken is presentatietrainer, communicatiedeskundige, presentator en auteur van de boeken ‘Wat wil je nou eigenlijk zeggen’ en ‘Durf, leer en presenteer’;
Voor meer informatie over haar boeken en trainingen, neem een kijkje op haar website:www.paulinevanaken.nl