De vraag
Hoe help ik mijn dochter?
Mijn dochter is in september begonnen op de middelbare school. Ze is hoogsensitief en in een drukke klas vol lawaai en nieuwe indrukken raakt ze snel overprikkeld waardoor ze heel moe thuiskomt.

Het advies
Tijdens de puberteit onderzoeken we wie we zijn en leren we keuzes maken die goed voelen voor onszelf. Dat geldt uiteraard ook voor hoogsensitieve pubers.
Het is belangrijk dat je dochter nu de ruimte krijgt om te ondervinden hoe zij goed met haar hoogsensitiviteit kan omgaan. Dan heeft zij daar de rest van leven profijt van.
Natuurlijk kun je haar ondersteunen. Bijvoorbeeld door haar inzicht te geven in wat hoogsensitiviteit precies inhoudt en uit te leggen dat zij niet alleen is (ongeveer 15-20 procent van de mensen heeft deze eigenschap).
In praktische zin kun je helpen door samen met haar te onderzoeken wat ze nodig heeft om te kunnen omgaan met alle prikkels en hoe ze kan ontprikkelen.
Denk aan oordopjes in de klas, uit school een douche nemen om alles letterlijk van zich af te laten stromen of de dag beginnen en eindigen met een ademhalingsoefening. Hopelijk geeft dit je handvatten om je dochter te begeleiden in dit proces.