De vraag
Hoe help ik mijn dochter met liefdesverdriet?
Beste Fred,
Mijn 20-jarige dochter had de liefde van haar leven gevonden en ze hadden al bijna twee jaar een relatie. Haar vriend is vreemd gegaan en heeft aangegeven een tijdje zijn eigen leventje te willen leiden. Toch heeft hij het contact niet helemaal verbroken en vertelt nog steeds hoe belangrijk ze voor hem is en praat zelfs met haar over een toekomst samen.
Ze is erg van streek, ze huilt hele dagen en heeft geen zelfvertrouwen meer. Ze vraagt zich steeds maar af, waarom ben ik niet goed genoeg? Haar studie en dagelijkse dingen gaan haar niet goed meer af. Ik maak me zorgen en wil haar graag helpen, zou U me daar mee kunnen helpen?

Het advies
Expert
Fred Sterk
Zelfbeeld
Beste Marga,
Ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt over je dochter, het is ook zorgelijk. Ze is ‘in de relatiewachtkamer’ gezet door haar ware liefde. En nu wacht ze tot hij bij zinnen is. Ondertussen houdt hij haar stoeltje warm door haar voor te houden dat de relatie nog levensvatbaar is.
Je dochter voelt zich waarschijnlijk waardeloos omdat ze zich laat gijzelen door zijn gedrag. Daarmee bedoel ik dat ze haar leven helemaal af laat hangen van de beslissing van haar ex (niet meer investeert in haar eigen activiteiten, maar alleen nog bezig is met hem). Dit komt veel voor. Je zou kunnen zeggen dat ze het rouwen om het verlies probeert te voorkomen door nog te hopen. Maar hoelang moet dat duren voordat ze weer aan zichzelf gaat denken? En zou zo’n afhankelijke houding haar aantrekkelijk maken? Zou het haar sterker maken? Of juist meer manipuleerbaar? Wat zou er met hem gebeuren als ze niet meer zoveel interesse zou tonen en weer vrolijk het leven ingaat? Juist, hij gaat dan zijn knopen tellen.
Mijn advies is dan ook dat zij haar eigen plan gaat trekken. En dat betekent dat ze moet gaan kiezen voor zichzelf, haar studie, haar vrienden en haar eigen geluk. Dat ze daardoor ook veel verdriet zal voelen om wat er geweest is is onvermijdelijk. Maar dat is beter te verdragen dan het eindeloos vertoeven in niemandsland. Probeer haar dat met liefde duidelijk te maken.
Veel sterkte,
Fred
www.sterk-swaen.nl
Test en train uw zelfvertrouwen
Wilt u op een meer ontspannen manier met kritiek omgaan? Uzelf krachtiger leren presenteren en een positievere kijk creëren op uzelf? Volg dan nu de achtweekse online training Vergroot je zelfvertrouwen, gemaakt door Psychologie Magazine in samenwerking met psychotherapeut/coach Fred Sterk.